| dc.contributor.author | حیدری, رامین | fa_IR |
| dc.contributor.author | فهیمی فر, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:45:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:45:06Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:45:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:45:06Z | |
| dc.date.issued | 2018-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-06-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-03-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حیدری, رامین, فهیمی فر, احمد. (1397). تأثیر وزن ناحیه شکسته بر توزیع تنش و جابجایی محیط اطراف تونل. مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل, 4(1), 17-26. doi: 10.22075/jtie.2018.11654.1221 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-5350 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22075/jtie.2018.11654.1221 | |
| dc.identifier.uri | https://jtie.semnan.ac.ir/article_2893.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184674 | |
| dc.description.abstract | <strong>با شروع تغییرشکلهای پلاستیک در اطراف تونل، میزان فشار وارده بر سقف تونل به علت وزن ناحیه پلاستیک شده بالای آن افزایش مییابد که این امر در تحلیل پایداری تونل تأثیرگذار است. در این مقاله، با در نظر گرفتن توده سنگ اطراف تونل به صورت الاستوپلاستیک، با مدل نرم کرنشی و وزن ناحیه پلاستیک و استفاده از معیار هوک- براون، معادلات تنش و جابجایی اطراف تونل بازنویسی شده و به روش تحلیلی- عددی حل شدهاند. نتایج نشان میدهد که با در نظر گرفتن وزن ناحیه شکسته، توزیع تنش اطراف تونل تغییر میکند و مقدار جابجایی و شعاع ناحیه پلاستیک افزایش مییابد. این امر، در شرایط با شعاع پلاستیک بزرگتر، اهمیت بیشتری پیدا میکند. همچنین، با بررسی تأثیر پارامترهای معیار هوک- براون بر جابجایی اطراف تونل، اهمیت هر کدام از پارامترها نشان داده شده است. نتایج نشان میدهد که پارامترهای هوک- براون در شرایط پلاستیک نسبت به حالت اوج، تأثیر بیشتری بر جابجایی اطراف تونل دارد. </strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 1162 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سمنان | fa_IR |
| dc.publisher | Semnan University | en_US |
| dc.relation.ispartof | مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Transportation Infrastructure Engineering | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22075/jtie.2018.11654.1221 | |
| dc.subject | تونل | fa_IR |
| dc.subject | وزن ناحیه شکسته | fa_IR |
| dc.subject | تغییرشکل پلاستیک | fa_IR |
| dc.subject | جابجایی | fa_IR |
| dc.subject | تنش | fa_IR |
| dc.subject | رفتار الاستوپلاستیک | fa_IR |
| dc.title | تأثیر وزن ناحیه شکسته بر توزیع تنش و جابجایی محیط اطراف تونل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 17 | |
| dc.citation.epage | 26 | |