• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقاوم‌سازی پایه پل‌های بتن‌آرمه به کمک FRP با استفاده از روش‌های دورپیچ، نزدیک به سطح و ترکیبی

    (ندگان)پدیدآور
    حاجی, محمدنادرپور, حسینخیرالدین, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.491 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پل‌ها جزو سازه‌های زیر بنایی هر کشور محسوب می‌شوند که قسمت اعظمی از هزینه یک پروژه راه‌سازی را به خود اختصاص می‌دهند و به علت ظرافت ساختار سیستم سازه‌ای آن‌ها از آسیب‌پذیری زیادی در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله برخوردارند مخصوصاً پایه پل‌ها که وظیفه انتقال بار‌ها را از عرشه به زمین دارا هستند لذا طراحی دقیق و ایمن اجزای پل‌ها به‌خصوص پایه‌ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.زلزله‌های اتفاق افتاده در دهه 90 میلادی در آمریکا، ژاپن، تایوان و ترکیه، خرابی‌های نسبتاً زیادی در پل‌ها ایجادکردند. پل‌ها به دلایلی چون ازدیاد بارهای ناشی از افزایش جریان ترافیک، سرویس‌دهی به وسایل نقلیه سنگین‌تر از بارهای اولیه طراحی، پایین بودن کیفیت اجرا، مسائل لرزه‌ای، مسائل زیست‌محیطی اعم از خوردگی آرماتورها، افت‌های پیش تنیدگی ناشی از خزش و جمع شدگی بتن، تغییر آیین‌نامه و کوتاه بودن پایه در پل‌هایی که به صورت شیب‌دار ساخته شده و پایه‌های با ارتفاع متغیر دارند، نیاز به مقاوم‌سازی پایه دارند. یکی از آسیب‌های قابل توجه در پایه پل‌ها به آسیب‌های وابسته به شکست برشی به علت کوتاه بودن پایه پل و ظرفیتبرشی ناکافی پایه پل می‌باشد. در این مقاله، به کمک روش اجزای محدود، به بررسی روش‌های جدید و ترکیبی مقاوم‌سازی پایه پل‌ها با FRP پرداخته می‌شود. بدین منظور، یک ستون کوتاه که در برش ضعیف طراحی شده است با روش‌های دورپیچ کامل و نواری، نصب میلگرد در شیار نزدیک به سطح و روش‌های ترکیبی مدل شدند و به روش اجزای محدود تحلیل گردید. بررسی نتایج نشان می‌دهد که روش ترکیبی بهترین روش در مقاوم‌سازی پایه‌های کوتاه پل‌ها می‌باشد.
    کلید واژگان
    پایه پل
    ستون کوتاه
    مقاوم‌سازی
    FRP
    اجزای محدود

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
    دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
    استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان

    شاپا
    2423-5350
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jtie.2018.13650.1275
    https://jtie.semnan.ac.ir/article_2890.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184668

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب