بررسی تأثیر دیوارهای بادشکن بر رفتار آیرودینامیک قطار پرسرعت در مگاپروژه ملی راهآهن پرسرعت تهران- قم- اصفهان
(ندگان)پدیدآور
محبی, مسعودرضوانی, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قطارهای پرسرعت برونشهری یکی از گزینههای مناسب و مطلوب در جابجایی مسافر است و کشور ایران از سالها پیش برای احداث این سامانههای حملونقل، بهویژه پروژه راهآهن پرسرعت تهران- قم- اصفهان که یکی از مگاپروژههای ملی میباشد، برنامهریزی کرده است. لذا، به علت اهمیت زیاد این پروژه از حیث اولین تجربه و مسائل امنیتی پیش روی آن، در مقاله حاضر با یکی از جنبههای حیاتی حملونقل ریلی که تضمینکننده ایمنی سفر مسافران قطارهای پرسرعت در این محور است پرداخته میشود. در مقاله حاضر، با مدلسازی هندسه بستر خط و قطار پرسرعت پروژه مذکور و شبیهسازی بدترین وضعیت آب و هوایی منطقه با تکیه بر دادههای هواشناسی، سعی در شناخت رفتار قطار پرسرعت روی خط شده است و برای بالا بردن ضریب ایمنی خط، تأثیر نصب دیوارهای بادشکن بر خط بررسی گردیده است. نتایج بهدستآمده ثابت کرد که دیواره سبب کاهش نیروی درگ میشود و افزایش ارتفاع آن، رشد بیشتری در کاهش این ضریب دارد. نتایج حاصل از این مقاله میتواند در بالا بردن مسائل ایمنی این پروژه بسیار مؤثر واقع گردد.
کلید واژگان
راهآهن پرسرعتدیوار بادشکن
باد عرضی
روش شبکه بولتزمن
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، مهندسی ماشینهای ریلی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهراندانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران




