تعیین طرح اختلاط مناسب مخلوطهای اساس تثبیت شده با سیمان حاوی مقادیر زیاد تراشه آسفالت
(ندگان)پدیدآور
آدرسی, مصطفیحسنی, ابوالفضلخویشداری, ابوالفضلزینی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استفاده از مواد بازیابی شده آسفالتی در صنعت روسازی، به دلیل مقرون به صرفه بودن، در چند دهه اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. هدف از این مطالعه آزمایشگاهی، ارائه روند طرح اختلاط مناسب شامل تعیین حدود دانهبندی مناسب و فرمولبندی میزان رطوبت لازم تحت روش تراکمی استاندارد اصلاح شده و در نهایت بررسی تأثیر تراشه آسفالت بر مقاومت فشاری و تعیین مقدار بهینه تراش آسفالت و سیمان با حداقل هزینه اجرا میباشد. بدین منظور، در ابتدا خصوصیات دانهبندی مصالح مختلف و تراشه آسفالت و دانهبندی مناسب انتخاب گردید. برای بررسی خصوصیات تراکمی و تعیین رطوبت بهینه، 12 طرح اختلاط مختلف، ترکیبی از چهار مقدار تراشه آسفالت (صفر، 40، 60 و 80 درصد) و مقادیر متفاوت سیمان (3، 5 و 7 درصد) ساخته شد. سپس، نمونههای استوانهای 30×15 سانتیمتر به منظور بررسی خصوصیات مقاومت فشاری تکمحوری در درصد رطوبت بهینه ساخته شدند. نتایج نشان داد که حدود دانهبندی نشریه 101 کشور با توجه به جنبههای مختلف اجرایی و آشنایی پیمانکاران و ادارات راه، بهعنوان حدود مناسب معرفی میشود. همچنین، نتایج مدلسازی میزان رطوبت بهینه نشان داد که با افزایش درصد تراشه آسفالت در مخلوط، درصد رطوبت بهینه افزایش و بهتبع آن چگالی خشک مخلوط کاهش مییابد. مقاومت فشاری نمونههای 7 روزه مرطوب در دمای 25 درجه سلسیوس مشخص کرد که با افزایش درصد تراشه آسفالت، مقاومت نمونههای تثبیت شده کاهش مییابد. همچنین، 68% تراشه آسفالت به همراه 5% سیمان، بهصرفهترین طرح اختلاط مصالح، با توجه به محدودیت مقاومت فشاری 8/3 مگاپاسکال، میباشد. در مجموع، میتوان انتظار داشت که بهجای استفاده از کوبش نمونهها با استفاده از چکش استاندارد، میتوان از تراکم لرزهای با زمان تقریبی 60 ثانیه نیز استفاده کرد.
کلید واژگان
تراشه آسفالتدانهبندی
رطوبت بهینه
مقاومت فشاری
تراکم لرزهای
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دکترای راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهراناستاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
کارشناس ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد
دانشجوی دکتری حملونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران




