بررسی عملکرد بلندمدت مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی سرباره فولاد کوره قوس الکتریکی
(ندگان)پدیدآور
مسعودی, سجادابطحی, مهدیگلی خوراسگانی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اصل توسعهی پایدار و نگرانیهای زیستمحیطی ناشی از آلودگی هوا و همچنین گسترش روزافزون پروژههای عمرانی و محدود بودن معادن سنگی، کاهش دمای ساخت مخلوطهای آسفالتی و استفاده از مصالح جانبی به عنوان جایگزین مصالح سنگی امری اجتنابناپذیر میباشد. در این پژوهش، عملکرد بلندمدت مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی سرباره فولاد مورد بررسی قرار گرفته است. از سنگدانههای آهکی و سربارهی فولاد کورهی قوس الکتریکی به عنوان مصالح مصرفی و همچنین از ساسوبیت به عنوان مادهی افزودنی ساخت آسفالت گرم استفاده شده است. با استفاده از 5/1 درصد ساسوبیت نسبت به وزن قیر، دمای ساخت و تراکم مخلوطهای آسفالتی °C20 کاهش یافته است. برای شبیهسازی پیرشدگی کوتاهمدت و بلندمدت نمونههای آسفالتی به ترتیب از استانداردهای AASHTO R35 و AASHTO R30 استفاده گردیده است. ساسوبیت با استفاده از همزن معمولی و همزن برش بالا با قیر مخلوط شده و تستهای سنتی و شارپ انجام شده روی آنها حاکی از عدم حساسیت ساسوبیت نسبت به شرایط اختلاط میباشد. به منظور بررسی عملکرد نمونههای آسفالتی، از تستهای مقاومت مارشال، مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیرمستقیم، حساسیت رطوبتی و خزش دینامیک استفاده شده است. در نهایت، رشد کمی نتایج هر کدام از نمونهها نسبت به آسفالت داغ آهکی ارائه گردیده است. به طور کلی، استفاده از سرباره به عنوان جایگزین مصالح آهکی، حساسیت بیشتر مخلوطهای آسفالتی نسبت به پیرشدگی را موجب شده است. همچنین، نمونههای آسفالتی داغ در مقایسه با مخلوطهای آسفالتی گرم، نسبت به پیرشدگی از حساسیت بیشتری برخوردار میباشند. با توجه به این که مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی سرباره فولاد کوره قوس الکتریکی، نسبت به سایر مخلوطهای آسفالتی، عملکرد کوتاهمدت و بلندمدت بهتری از خود نشان دادهاند، استفاده از آنها توصیه میگردد.
کلید واژگان
آسفالت گرمساسوبیت
سرباره فولاد
پیرشدگی
عملکرد بلندمدت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مهندسی راه و ترابری،دانشگاه صنعتی اصفهاندانشیار راه و ترابری دانشگاه صنعتی اصفهان
استادیار/ دانشکده ی حمل و نقل دانشگاه اصفهان




