تعیین پتانسیل مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی افزودنی پلیمری و معدنی در برابر خرابیهای رطوبتی
(ندگان)پدیدآور
میر, عباسعلیامینیان, پژمانآقایان, ایماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حساسیت رطوبتی، تغییرشکلهای مکانیکی و چرخههای ذوب و یخبندان و نفوذ (در عملیات نگهداری زمستانی) به داخل مخلوط آسفالتی از مکانیزمهای مهمی هستند که موجب ایجاد خرابیهای مختلفی در روسازیهای آسفالتی میشوند. در سالهای اخیر، استفاده از ترکیبهای گوگرد پلیمری (گوگاس) به علت سهولت دسترسی و ارزان بودن از یک سو و رعایت اصول محیط زیستی از سوی دیگر مورد توجه محققین قرار گرفته است. بر اساس مطالعات پیشین، مشخص شده که مخلوطهای آسفالتی حاوی گوگاس در حضور رطوبت دارای ضعف هستند. در این تحقیق، تأثیر مواد افزودنی ساسوبیت و آهک هیدراته بر حساسیت رطوبتی، مقاومت مکانیکی و مقاومت در برابر چرخههای ذوب و یخبندان در مخلوطهای آسفالتی حاوی گوگاس مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، مصالح سنگی، قیر و مواد افزودنی ذکر شده تهیه و آزمایشهای مورد نیاز روی آنها انجام شد. پس از تعیین درصد قیر بهینه به روش مارشال، به بررسی حساسیت رطوبتی، تغییرشکلهای مکانیکی، مقاومت در برابر چرخههای ذوب و یخبندان مخلوط آسفالتی با استفاده از پارامترهای نسبت مقاومت کششی غیرمستقیم (AASHTO T-283) و شاخص نسبت مارشال (ASTM D-1559) پرداخته شد. بر اساس نتایج بهدست آمده از آزمایشها، مشخص گردید که افزودنی ساسوبیت بهطور مؤثری باعث بهبود مقاومت مخلوطهای آسفالتی شاهد و مخلوطهای حاوی گوگاس در برابر رطوبت و سیکلهای ذوب و یخبندان میگردد. این در حالی بود که افزودنی آهک هیدراته تأثیر قابل توجهی در بهبود موارد ذکر شده نداشت. در مجموع، و به لحاظ آماری، مخلوط آسفالتی حاوی 30 درصد گوگاس و 5/1 درصد ساسوبیت بهترین نتیجه را در بهبود مقاومت مخلوطهای آسفالتی در برابر آثار مخرب چرخههای ذوب و یخبندان ارائه داد.
کلید واژگان
خرابی رطوبتیشاخص نسبت مارشال
گوگرد پلیمری (گوگاس)
مخلوط آسفالتی گرم
مقاومت کششی غیر مستقیم
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرودگروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود




