نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبری, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorشفابخش, غلامعلیfa_IR
dc.contributor.authorاحدی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:44:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:44:53Z
dc.date.available1399-07-09T00:44:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:44:53Z
dc.date.issued2015-10-23en_US
dc.date.issued1394-08-01fa_IR
dc.date.submitted2015-11-17en_US
dc.date.submitted1394-08-26fa_IR
dc.identifier.citationاکبری, مهدی, شفابخش, غلامعلی, احدی, محمدرضا. (1394). ارزیابی اثرات ایمنی شاخص وضعیت رویه راه بر فراوانی تصادفات خروج از جاده. مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل, 1(3), 47-61. doi: 10.22075/jtie.2015.316fa_IR
dc.identifier.issn2423-5350
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jtie.2015.316
dc.identifier.urihttps://jtie.semnan.ac.ir/article_316.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184599
dc.description.abstractساخت، نگهداری و بازسازی زیرساخت­ های حمل‌ونقل از جمله ضرورت‌های اصلی ایجاد و توسعه صنعت حمل‌ونقل پایدار به حساب می‌آیند. هزینه‌های گزاف و عملکرد نامناسب جنبه‌هایی مانند ایمنی و امنیت، مشکلاتی را پیش می‌آورند که اعتمادپذیری سیستم حمل‌ونقل را تهدید می‌کنند. مدل‌های پیش‌بینی تصادفات به عنوان ابزار تحلیل ایمنی، نقش به­سزایی در تحلیل علل وقوع تصادفات ترافیکی دارند. در این مقاله، سعی شده است تا تأثیر خرابی رویه راه بر فراوانی تصادفات خروج از جاده، که جزو فراوان‌ترین و شدیدترین تصادفات در ایران و حتی جهان هستند، ارزیابی گردد. به همین منظور، شاخص وضعیت رویه راه برای 150 کیلومتر از محور سمنان به تهران تعیین و با استفاده از فرایندهای GENMOD و NLMIXED در نرم‌افزار SAS، انواع مدل‌های خطی تعمیم‌یافته و غیرخطی رگرسیونی ارائه شدند. پس از ارزیابی نیکویی برازش مدل‌ها و تخمین خطای آن ها، مناسب‌ترین مدل انتخاب می‌شود. برای انجام نیکویی برازش، از ابزارهایی مانند انحراف معیار، آماره کای‌دو پیرسون، ، AIC، AIC<sub>C</sub> و BIC استفاده شده است. همچنین، دو ابزار دیگر شامل میانگین خطای مطلق و جذر میانگین مربع خطاها، اعتبار خروجی مدل را تخمین زدند. در تجزیه باقیمانده‌ها به روش باقیمانده‌های استاندارد شده، میانگین خطاها حدود 1048/0- و واریانس آن ها برابر 9259/0 تخمین زده شدند که به فرضیه‌های میانگین صفر و واریانس 1 بسیار نزدیک هستند. نتایج مدل‌سازی نشان می‌دهد که مدل رگرسیون غیرخطی دوجمله‌ای منفی برازش بهتری دارد و ارتباط معنی‌دار بین شاخص وضعیت رویه راه و فراوانی تصادفات خروج از جاده را آشکار می‌کند. تحلیل حساسیت مدل نیز بیانگر آن است که به ازای افزایش هر واحد شاخص وضعیت رویه راه، نرخ فراوانی تصادفات خروج از جاده 93/1 درصد کاهش می‌یابد.fa_IR
dc.format.extent5297
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.publisherSemnan Universityen_US
dc.relation.ispartofمهندسی زیر ساخت های حمل و نقلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Transportation Infrastructure Engineeringen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jtie.2015.316
dc.subjectمدل پیش‌بینی تصادفاتfa_IR
dc.subjectشاخص وضعیت رویه راهfa_IR
dc.subjectمدل خطی تعمیم‌یافتهfa_IR
dc.subjectمدل رگرسیون غیرخطیfa_IR
dc.titleارزیابی اثرات ایمنی شاخص وضعیت رویه راه بر فراوانی تصادفات خروج از جادهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، پژوهشکده حمل‌ونقل، وزارت راه و شهرسازی، تهرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue3
dc.citation.spage47
dc.citation.epage61


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد