تأثیر روکش آسفالتی در کاهش ضخامت روسازی بتنی به کمک روش اجزای محدود
(ندگان)پدیدآور
شفیع پور, ابوذرمیرشکاریان بابکی, مهرداداحدی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از محدودیت های اجرای روسازی بتن غلتکی در کشور، عدم وجود سطح نهایی مناسب برای عبور ترافیک با سرعت زیاد است. اجرای روکش آسفالتی روی روسازی بتن غلتکی یکی از روش های افزایش کارایی و عمکرد این نوع روسازی است. اجرای این نوع روکش در سختی سازه ای کل سیستم تأثیر چندانی ندارد. اما اگر سیستم دال مرکب به عنوان یک تیر در خمش قرار گیرد می توان تأثیر ضخامت روکش آسفالتی را بر تار خنثی بررسی کرد. جابجایی تار خنثی به معنی کاهش تنش برای گشتاور خمشی معین نسبت به حالت بدون روکش است که این موضوع می تواند موجب کاهش ضخامت بتن شود. در این مقاله، به کمک روش اجزای محدود، به بررسی میزان کاهش ضخامت بتن پرداخته شده است. بدین منظور، روکش های با ضخامت های معمول (4 و 5 سانتیمتر) روی روسازی بتن غلتکی با ضخامت 20 تا 25 سانتی متر در نرم افزار آباکوس (ABAQUS) مدل شدند. تحلیل تنش قائم و کرنش کششی زیرلایه بتنی نشان می دهد که کاهش ضخامت بتن بستگی به ضخامت روسازی بتنی و ضخامت روکش آسفالتی دارد که به طور متوسط کاهش ضخامت در حدود 10 تا 15 درصد ضخامت بتن بوده است.
کلید واژگان
روکش آسفالتیروسازی بتن غلتکی
روش اجزای محدود
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت و دانشجوی دکتری راه و ترابریدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت و دانشجوی دکتری راه و ترابری
استادیار، عضو هیئت علمی پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه علم و صنعت، تهران




