• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و تعیین اضافه فشار بیشینه وارد بر ابنیه فنی راه و زیرساخت‏ های حمل و نقل واقع در مجاورت عوارض توپوگرافی تحت اثر انفجار

    (ندگان)پدیدآور
    خداکرمی, محمد ایماننوری, یونس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.708 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی آثار امواج کوبشی ناشی از انفجار مواد منفجره در اطراف سازه‏ های استراتژیک مانند راه ­ها، تونل­ ها، پل ­های جاده­ ها و خطوط ریلی همواره اهمیت قابل توجهی داشته است. نیروهای اعمال شده بر سازه ­ها تحت اثر انفجار، وابسته به اضافه فشار هوای اطراف سازه می ‏باشد. مطالعات صورت گرفته در مورد چگونگی انتشار امواج نشان می­ دهد که رفتار امواج، به هندسه فضای انتشار موج وابسته است و با تغییر هندسه فضا، رفتار امواج نیز تغییر خواهد کرد، که این ملاحظات در شیوه­ های متداول تعیین نیروهای وارد بر سازه ­ها ناشی از انفجار مد نظر قرار نمی ­گیرد. بسیاری از ابنیه فنی مورد استفاده در خطوط ریلی و جاده ­ها در نواحی کوهستانی واقع شده ­اند و در صورت وقوع انفجار در نواحی شامل عوارض توپوگرافی، باید اثر تفرق امواج و میزان اضافه فشار ناشی از آن، در این نواحی در نظر گرفته شود. به دلیل بازتاب امواج انفجاری در مجاورت عوارض توپوگرافی، استفاده از روابط متداول تعیین نیروهای وارد بر سازه ‏ها ناشی از انفجار به منظور ارزیابی پل ­ها و خاکریز جاده­ ها در مجاورت عوارض توپوگرافی معقول نمی ‏باشد. با بررسی ­های انجام شده در این مقاله، ملاحظه می­ گردد که این اضافه فشار اعمال شده بر ابنیه فنی راه چندین برابر مقادیر مشابه در نواحی مسطح می ‏باشد. همچنین، ملاحظه گردید که با افزایش میزان مواد منفجره و کاهش نسبت عرض دره به عمق آن، اضافه فشار ایجاد شده ناشی از انفجار و اثر بازتاب آن افزیش می­ یابد و حتی الگوی فشار اعمال شده در نواحی مجاور عوارض توپوگرافی منطبق بر الگوی توزیع فشار در نواحی مسطح نیست.
    کلید واژگان
    ابنیه فنی راه
    زیرساخت‌های حمل و نقل
    امواج انفجاری
    پدافند غیرعامل
    عوارض توپوگرافی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
    دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    2423-5350
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jtie.2013.168
    https://jtie.semnan.ac.ir/article_168.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184585

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب