• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی همزمان اثر پارامترهای دما و نوع ماده‏ ی افزودنی بر خرابی‏ های وابسته به رطوبت در مخلوط‌های آسفالتی داغ

    (ندگان)پدیدآور
    کاووسی, امیربختیاری, جواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    3.540 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    روسازی‌هایی که در معرض رطوبت قرار دارند به سرعت دچار اضمحلال شده و از بین می‌روند. حساسیت رطوبتی را می‌توان از دست دادن مقاومت و دوام ناشی از تأثیر رطوبت دانست. بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که اثرات مخرب رطوبت، منجر به کاهش مدول آسفالت تا حدود 25%، افزایش شیارشدگی تا حدود 60% و نیز افزایش خرابی­ های ناشی از خستگی تا حدود 30% می ­شود. افزودن آهک هیدراته به عنوان روشی برای کاهش حساسیت رطوبتی مخلوط‌های آسفالتی داغ پذیرفته شده است. در تحقیق حاضر، مصالح سنگی مورد استفاده از یک کارخانه­ ی آسفالت واقع در غرب شهر تهران و قیر مورد نیاز از پالایشگاه اصفهان تهیه و آزمایش‌های مورد نیاز روی آنها انجام شد. جهت بررسی همزمان اثر دما و ماده­ی افزودنی، سه نوع مخلوط آسفالتی حاوی درصدهای مختلف آهک هیدراته (1، 5/1 و 2 درصد وزن خشک دانه‌ها) تحت عنوان مخلوط آسفالتی اصلاح شده، و یک نوع مخلوط آسفالتی شاهد (بدون آهک هیدراته) در دو دمای 40 و 60 درجه­ سانتی­ گراد تهیه شدند. به ­منظور بررسی همزمان تأثیر دما و افزودنی آهک هیدراته بر حساسیت رطوبتی مخلوط‌های آسفالتی از نرم­ افزار Mini Tab، آزمایش‌  کیفی آب جوشان (ASTM D-3625)، آزمایش­ های کمّی لاتمن اصلاح شده (AASHTO T-283)، میزان اثر چرخ (AASHTO T-324) و پارامتر نسبت مارشال (ASTM D-1559) استفاده شد. نتایج به دست آمده از انجام آزمایش‌های مذکور و منحنی ­های میزان ترسیم شده با استفاده از نرم ­افزار Mini Tab، نشان داد که کاهش دما (از 60 به 45 درجه سانتی­گراد) و افزودن آهک هیدراته موجب بهبود عملکرد مخلوط آسفالتی داغ در برابر خرابی­ های وابسته به رطوبت می‌گردد.
    کلید واژگان
    مخلوط آسفالتی داغ
    حساسیت رطوبتی
    آهک هیدراته
    دما

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
    دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران

    شاپا
    2423-5350
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jtie.2013.160
    https://jtie.semnan.ac.ir/article_160.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184583

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب