مقایسه تبحر حرکتی و نوع ترکیب بدنی دانش آموزان 9-10 ساله
(ندگان)پدیدآور
مرادی, علیحمایتطلب, رسولشیربیگی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف تحقیق حاضرمقایسه تبحر حرکتی و نوع ترکیب بدنی در بین دانشآموزان 10-9ساله است. تحقیق حاضر توصیفی واز نوع علی- مقایسهای است که شامل 3گروه باسطوح متفاوت شاخص توده بدنی (نرمال،در معرض چاقی و دارای اضافه وزن) است. جهت ارزیابی گروههایسهگانه از شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل واریانس یکسویه و در صورت معناداری از آزمون تعقیبی توکی استفاده گردید. بدین منظور112 نفر از دانشآموزان پسر ابتدایی (پایه سوم و چهارم)انتخاب شدند. برای ارزیابی تبحر حرکتی ظریف ودرشت از آزمون برونینکز- اوزرتسکی نسخه مختصر شده(BOTMP) و برای تعیین نوع ترکیب بدنی از اندازهگیری قد و وزن براساس شاخص BMIگروههای سهگانه مشخص گردید. نتایج نشان میدهددر آزمون تبحر حرکتی ظریف و درشت و همچنین خرده آزمونهای سرعت و قدرت بین میانگین گروههای سهگانه تفاوت معناداری وجود دارد ودانشآموزان با وزن نرمال در آزمونهای تبحر حرکتی ظریف و درشت نسبت به دانشآموزان دارای اضافه وزن عملکرد بهتری داشتند..
کلید واژگان
تبحرحرکتیترکیب بدنی
برونینکز- اوزرتسکی
ظریف
درشت
دانشآموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد تربیت بدنی- آموزش و پرورش کرمانشاهدانشیار -دانشگاه تهران
دانشجو دوره دکترای -دانشگاه پیام نور




