تأثیر یادگیری مشاهده ای، تصویرسازی و ترکیب آنها بر آموزش مهارت شوت فوتبال
(ندگان)پدیدآور
لطفی, غلامرضاطهماسبی, فرشیدمهدی, حسن زادهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف یادگیری مشاهدهای و تصویرسازی دو روش از روشهای یادگیری و آموزش میباشند که امروزه مربیان و مدرسان از آنها برای ارائه مطالب خود بهره میگیرند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر یادگیری مشاهدهای، تصویرسازی و ترکیبی بر اکتساب و یادداری مهارت شوت فوتبال انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 800 دانشآموز پسر مبتدی دوره راهنمایی با توانایی تصویرسازی متوسط بود که از این بین 45 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه گمارش شدند. ابزار و وسایل مورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه ارزیابی توانایی تصویرسازی حرکتی و آزمون شوت فوتبال ایفرد بود. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از روشهای توصیفی و روشهای استنباطی از جمله آزمونهای تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی توکی و آزمون تی همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد برای هر سه گروه یادگیری مشاهدهای، تصویرسازی و ترکیبی در مرحله اکتساب و یادداری مهارت شوت فوتبال یادگیری حاصل شد(001/0p≤). همچنین گروه ترکیبی در مرحله اکتساب و آزمون یادداری فوری نسبت به سایر گروهها و یادگیری مشاهدهای نسبت به تصویرسازی عملکرد بهتری داشتند (001/0p≤)، ولی در آزمون یادداری تأخیری تفاوت معناداری بین گروهها مشاهده نشد. این یافتهها پیشنهاد میکند که در مراحل اولیه یادگیری یک مهارت حرکتی نسبتاَ ساده، بسته و مجرد، راهبرد ترکیبی مؤثرتر از یادگیری مشاهدهای و تصویرسازی است.
کلید واژگان
یادگیری مشاهدهایتصویرسازی
اکتساب
یادداری
شوت فوتبال
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائیاستادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی




