کارکرد نشانه ها در نام های تجاری پوشاک عصر پسامدرن (هویت ساز یا هویت زدا؟ )
(ندگان)پدیدآور
داوری, روشنکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرایط امروز پوشاک و مُد، نشاندهنده این واقعیت است که نسل جدید طبقه متوسط جامعه، بیش از کیفیت و زیبایی و فاکتورهای رایج همیشگی، به مارک و نام تجاری پوشاک خود اهمیت میدهد و از این طریق، خود را به اطرافیانش میشناساند. پرسش پژوهش، کارکرد نشانه ها در مُد پوشاک امروز و کنش مصرف کننده در برابر آن در شرایط امروز است. هدف پژوهش، بررسی ویژگیهای کارکردی و نقش نشانه ها در شکلدادن به هویت مصرف کننده پوشاک و حفظ وفاداری وی به نام تجاری(برند)، با هدف تامین اهداف اقتصادی و تاثیر تحولات ایجادشده بر نشانه ها است. با بررسی عملکرد برند، هویت و نشانه و ارتباط آنها با کارکردهای مُد، تغییرات نشانه ها در این عرصه، رابطه برند پوشاک و مصرف کننده برای تبیین هویت آشکار میشود. در این تحقیق توصیفی، از نظریه متفکران پسامدرن، همچون رولان بارت و ژان بودریار در زمینه مُد، دلالتهای ضمنی برند و کنش نشانه ها؛ و برای تعیین مَرتبتهای نشانه در محصول(پوشاک) از نشانه شناسی پیرس استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که، تحت تاثیر مولفه های دوران پسامدرن، در تلاش برای گسترش بازار و فروش، برندهای پوشاک استفاده از دلالتهای ضمنی و نمادین برای شکلدادن به هویت مصرف کننده را کنار نهاده و نشانههای مدرن مبتنی بر نمایه و نماد را با دلالتهای مستقیم و خودارجاع و القای هویت از طریق تعابیر بلافصل شمایلی جایگزین ساخته اند؛ که به کاهش مقاومت در برابر نام تجاری و افزایش تبادل نشانه ای ساده و صریح میانجامد و میتوان آن را یک فرآیند هویتزدا با سرعت دگرگونی بالا نامید.
کلید واژگان
مُد پوشاکنشانه شناسی
هویت
نام تجاری
پسامدرنیسم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایرانشاپا
2538-56662676-6701