• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کارکرد نشانه ها در نام های تجاری پوشاک عصر پسامدرن (هویت ساز یا هویت زدا؟ )

    (ندگان)پدیدآور
    داوری, روشنک
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    555.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شرایط امروز پوشاک و مُد، نشان‌دهنده این واقعیت است که نسل جدید طبقه متوسط جامعه، بیش از کیفیت و زیبایی و فاکتورهای رایج همیشگی، به‌ مارک و نام تجاری پوشاک خود اهمیت می­دهد و از این طریق، خود را به اطرافیانش می‌شناساند. پرسش پژوهش، کارکرد نشانه ­ها در مُد پوشاک امروز و کنش مصرف­ کننده در برابر آن در شرایط امروز است. هدف پژوهش، بررسی ویژگی­های کارکردی و نقش نشانه ­ها­ در شکل­دادن به هویت مصرف­ کننده پوشاک و حفظ وفاداری وی به نام تجاری(برند)، با هدف تامین اهداف اقتصادی و تاثیر تحولات ایجادشده بر نشانه­ ها است. با بررسی عملکرد برند، هویت و نشانه و ارتباط آن‌ها با کارکردهای مُد، تغییرات نشانه ­ها در این عرصه، رابطه برند پوشاک و مصرف ­کننده برای تبیین هویت آشکار می­شود. در این تحقیق توصیفی، از نظریه­ متفکران پسامدرن، هم‌چون رولان بارت و ژان بودریار در زمینه مُد، دلالت‌های ضمنی برند و کنش نشانه ­ها؛ و برای تعیین مَرتبت­های نشانه در محصول(پوشاک) از نشانه ­شناسی پیرس استفاده شده ­است. نتایج نشان می­دهد که، تحت تاثیر مولفه ­های دوران پسامدرن، در تلاش برای گسترش بازار و فروش، برندهای پوشاک استفاده از دلالت­های ضمنی و نمادین برای شکل­دادن به هویت مصرف­ کننده را کنار ­نهاده و نشانه­های مدرن مبتنی بر نمایه و نماد را با دلالت­های مستقیم و خودارجاع و القای هویت از طریق تعابیر بلافصل شمایلی جایگزین ساخته ­­­اند؛ که به کاهش مقاومت در برابر نام تجاری و افزایش تبادل نشانه ­ای ساده و صریح می­انجامد و می­توان آن را یک فرآیند هویت­زدا با سرعت دگرگونی بالا نامید.
    کلید واژگان
    مُد پوشاک
    نشانه شناسی
    هویت
    نام تجاری
    پسامدرنیسم

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران
    Iranian Scientific Association of Visual Arts
    سازمان پدید آورنده
    گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

    شاپا
    2538-5666
    2676-6701
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2020.24859.1041
    https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_4998.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184218

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب