تبیین شایستگیهای معلم هنرهای تجسمی مبتنی بر آموزش چندفرهنگی
(ندگان)پدیدآور
مرادی سیرچی, فاطمهافضل طوسی, عفت الساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش چندفرهنگی، رویکردی پیشرو با هدف دستیابی به عدالت، صلح و دوستی و زیست مسالمتآمیز، میان آحاد جامعه است. معلمان هنرهای تجسمی میتوانند تاثیر شگرفی در توسعه اهداف آموزش چندفرهنگی در مدارس کشور داشته باشند. لازمه استفاده بهینه از زبان هنر در این رویکرد آن است که معلمان هنرهای تجسمی، شایستگیهای لازم چندفرهنگی را داشته باشند. لذا، پرسش اصلی آن است که شایستگیهای معلم هنرهای تجسمی دوره متوسطه در ایران، با نظر به اهداف آموزش چندفرهنگی چیست؟ با توجه به عدم وجود پژوهشهای کاربردی در این حوزه، نوشتار حاضر برای تعیین حدود و صغور شایستگیهای مذکور، تلاش نموده است. این پژوهش از نظر هدف «کاربردی» و از نظر ماهیتِ موضوع «توصیفی» از نوع توصیفی-تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای و میدانی(مصاحبه) انجام گردید و از روش تحلیل محتوای کیفی(استقرایی) برای تحلیل دادهها استفاده شد. منابع کتابخانهای نیز به صورت هدفمند و تا حد کفایت نظری، انتخاب و مورد استناد قرار گرفت. نتایج پژوهش، مقولههای شایستگی زیر را برای معلم هنرهای تجسمی دوره متوسطه با نظر به اهداف آموزش چندفرهنگی، ضروری میداند: 1) شناخت تنوع فرهنگی/قومی؛ 2) توسعه تفکر انتقادی؛ 3) ارتباط و مشارکت موثر با سایر فرهنگها/ اقوام؛ 4)پذیرش، قدردانی و احترام نسبت به تنوع فرهنگی/قومی؛ 5) عدالت مداری. نمونههایی از شایستگیهای خرد نیز در زیرمقولهها آورده شد.
کلید واژگان
رویکرد آموزش چندفرهنگیشایستگی(صلاحیت) معلم
تنوع فرهنگی/قومی
آموزش هنرهای تجسمی
دوره متوسطه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
هنر، دانشگاه فرهنگیانگروه پژوهش هنر، دانشکده هنر،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
2538-56662676-6701




