نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکشاورز افشار, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorروزبهانی, رویاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:43:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:43:47Z
dc.date.available1399-07-09T00:43:47Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:43:47Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2018-12-26en_US
dc.date.submitted1397-10-05fa_IR
dc.identifier.citationکشاورز افشار, مهدی, روزبهانی, رویا. (1398). تاثیرگذاری ساختار اجتماعی در گرایش به سبک‌های جدید در نقاشی ایران دهه چهل و پنجاه شمسی با تاکید بر دیدگاه‌ روبرت وسنو. مبانی نظری هنرهای تجسمی, 4(1), 5-16. doi: 10.22051/jtpva.2019.25643.1066fa_IR
dc.identifier.issn2538-5666
dc.identifier.issn2676-6701
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.25643.1066
dc.identifier.urihttps://jtpva.alzahra.ac.ir/article_4207.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184182
dc.description.abstractپژوهش پیش‎رو برآن است با تاکید بر دیدگاه روبرت وسنو عوامل جامعه‌شناختی موثر بر گرایش‌های جدید هنر نقاشی در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی ایران را مورد تحلیل قرار دهد. چارچوب نظری مورد استفاده بر مدل نظری تغییرات گفتمانی وسنو شامل سه دسته مفاهیم استوار است. فرضیه پژوهش این است که تغییرات گفتمانی و ساختار اجتماعی دهه چهل و پنجاه شمسی ایران موجب گرایش‎های فرمی و محتوایی هنرمندان و پرداختن به سبک‎های جدید در هنر نقاشی گردیده است. چگونگی تاثیرگذاری ساختاراجتماعی در پرداختن به سبک‎‎های جدید و متنوع نقاشی در دوران مذکور مورد هدف پژوهش حاضر است.<br /> این پژوهش با رویکردی تبیینی، روش تفسیر تاریخی، و با استفاده از داده‌های تاریخی از طریق گردآوری مستندات کتابخانه‎ای به تبیین راه‌ها، شیوه‌ها و مکانیسم‌هایی می‌پردازد که از طریق آن‌ها، شرایط اجتماعی مزبور، نوآوری و گرایش هنری را در دایره زمانی مورد بحث، ممکن ساخته است.<br /> برآیند پژوهش نشان‌می‎دهد که جنبش‌های هنری همواره در ارتباط با محیط اجتماعی‌شان هستند. منابع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیروهای محرکی برای تولید فرهنگ، اندیشه و هنراند. به‌واسطه سیاست‌های اصلاحی در دهه چهل و پنجاه، شکل‌گیری طبقه متوسط جدید، افزایش جمعیت، ارتقا سطح سوادآموزی، مشارکت زنان، فضای فکری و سیاسی جامعه با وضعیت جدیدی مواجه شد. برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ، جشنواره‌ها و تاسیس موزه‌ها و نگارخانه‌ها، پراکنده‌شدن اطلاعات جدید از تحولات هنر غرب در محافل فرهنگی و مطبوعات و انتشار نشریات هنری، تشکیل نمایشگاه‌های مختلف در خارج از کشور، از جمله مهم‌ترین عوامل تجربی موثر بر گرایش به سبک‌های جدید نقاشی در دوره مورد مطالعه است.fa_IR
dc.format.extent400
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Scientific Association of Visual Artsen_US
dc.relation.ispartofمبانی نظری هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofTheoretical Principles of Visual Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.25643.1066
dc.subjectنقاشی ایرانfa_IR
dc.subjectدوره پهلویfa_IR
dc.subjectگفتمانfa_IR
dc.subjectساختار اجتماعیfa_IR
dc.subjectروبرت وسنوfa_IR
dc.titleتاثیرگذاری ساختار اجتماعی در گرایش به سبک‌های جدید در نقاشی ایران دهه چهل و پنجاه شمسی با تاکید بر دیدگاه‌ روبرت وسنوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage5
dc.citation.epage16


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد