| dc.contributor.author | تقی خانی, غزال | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارع زاده, فهیمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | خزایی, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:43:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:43:45Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:43:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:43:45Z | |
| dc.date.issued | 2017-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-07-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-05-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تقی خانی, غزال, زارع زاده, فهیمه, خزایی, محمد. (1396). تحلیل عناصر بصری نگاره شهدای فاجعه منا. مبانی نظری هنرهای تجسمی, 2(1), 5-12. doi: 10.22051/jtpva.2017.3975 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-5666 | |
| dc.identifier.issn | 2676-6701 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2017.3975 | |
| dc.identifier.uri | https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_3975.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184167 | |
| dc.description.abstract | <br /><span>آثار نگارگری ایرانی- اسلامی ترجمان تصویری فرهنگ و اندیشه اعصار پرفرازونشیبی دانسته میشوند که از وقایع و جریانات گوناگون متأثر گشته و مضامین سیاسی، مذهبی، فرهنگی و ادبی متعددی را به نمایش گذاشتهاند. یکی از این آثار، نگاره شهدای فاجعه منا است که توسط رضا بدرالسماء خلقشده است و هنرمند مرگبارترین رویداد تاریخی حج تمتع، کشته شدن حجاج هنگام اجرای مراسم رمی جمرات در سال 1394 را به تصویر کشیده است. نگارهای که در پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع معتبر کتابخانهای، تصویری و الکترونیکی و همچنین مطالعات میدانی موردبررسی قرار میگیرد تا مشخص شود هنرمند این اثر با بهرهوری از کدام عناصر تجسمی پیامدهای این فاجعه عظیم را محقق ساخته است.</span><br /><span>بررسیها نشان میدهد هرچند هنرمند میتوانسته با تبعیت از عناصر تجسمی قراردادی و نمادین، موضوعیت نگاره را بازنمایاند؛ لیکن با کاربرد عناصری همچون نقطه، خط، سطح، حجم، رنگ، ریتم، مقیاس یکسان، بافت و ترکیببندی سعی نموده تا ضمن آنکه مفاهیم طواف و شهادت، صبر و استقامت، روحانیت و لطافت عروج روح، سادگی، سلم و آرامش، معبد بودن، تجرد و کمال-گرایی را معنا میبخشد، در اثر خویش، عمق و سنگینی فاجعه منا، عروج پاک حجاج شهید و نیز توطئه حکام آل سعود و لایههای پنهانی دشمنی کفرآمیزشان با مسلمانان را بیان دارد.</span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 1667 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران | fa_IR |
| dc.publisher | Iranian Scientific Association of Visual Arts | en_US |
| dc.relation.ispartof | مبانی نظری هنرهای تجسمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Theoretical Principles of Visual Arts | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2017.3975 | |
| dc.subject | نگارگری | fa_IR |
| dc.subject | حجاج | fa_IR |
| dc.subject | فاجعه منا | fa_IR |
| dc.subject | عناصر تجسمی | fa_IR |
| dc.subject | معانی نمادین | fa_IR |
| dc.title | تحلیل عناصر بصری نگاره شهدای فاجعه منا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 5 | |
| dc.citation.epage | 12 | |