تحلیل هرمنوتیکی نگاره استاد جزی زاده با رویکرد هیرش
(ندگان)پدیدآور
ظفری نائینی, سپیدهرحمانی, جبارجوکار, جلیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مواجه با اثرهنری برای دستیابی به نتایج درست و منطقی در پژوهشی روشمند همواره مورد توجه نظریهپردازان بودهاست. این مقاله با تأکید بر آرای هیرش، معنای اثر را در مؤلف آن جستجو میکند. ایدة اصلی هیرش، آن است که هدف مؤلف در خلق یک اثر هنری معنا را میسازد.فرآیند ذهنی در نحوة ارائه اثر را مرحله فهم مینامد و در گام تفسیر، هنرمند دست به قلم میبرد تا معنای فهم شده را با دیگران به اشتراک بگذارد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش شکل یافته که: چگونه میتوان یک اثر هنری رااز دیدگاه آفرینندة آنبررسی کرد؟به همین منظور نگارههای استاد «جزیزاده» نگارگر معاصر برای تحلیل انتخاب شدند. این رویکرد با استفاده از روشهای گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای، مصاحبه، به توصیف و تحلیل آثار با مشارکت مؤثر مؤلف میپردازد.نتایج تحقیق نشان داد که موضوعات نگارهها که معنای اثر را در خود دارند همواره ثابت بوده، و به نحو بارزی با باورهای نگارگر در ارتباط است. در مرحله فهم نگارگر از زاویهای جدید به بیان معنا میپردازد و در ترسیم آن تکنیکهای مختلف را برای تفسیر و اشتراک معنا به خدمت میگیرد و درنهایت،فهم و تفسیر ارائه معنا،فرآیند متغیر درآفرینش اثر هنری است.
کلید واژگان
نگارگریهرمنوتیک
جزی زاده
اریک هیرش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشگاه هنر اصفهانپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
استادیار دانشگاه هنر اصفهان
شاپا
2538-56662676-6701