• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    هماهنگی معنای اولیه و ضمنی نماد با هویت برند، در راستای خلق لوگوی فرهنگ محور

    (ندگان)پدیدآور
    الیاسی, الهامشفیعی, زاهدافشار مهاجر, کامرانامیرشاهی, میراحمدشیرازی, محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    528.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از راه‌کارها که منجر به متفاوت دیده شدن برندها در فضای تبلیغاتی معاصر می‌شود، استفاده از هویت‌های تصویری فرهنگی-قومی در لوگوی‌ آن‌ها است و در جهت برآوری این امر استفاده از نمادها درخلق هویت بصری یک برند اهمیتی ویژه دارد. اما متاسفانه این‌گونه به نظر می‌آید که انتخاب نمادها توسط طراح گرافیک در مواردی به طور سلیقه‌ای و یا در حالت خوش‌بینانه‌ی آن، تنها با رویکردی فرمالیستی صورت می‌گیرد. پژوهش حاضر در راستای رفع این نقیصه به طرح راه‌کاری برای خلق لوگوی فرهنگ محور با استفاده از نمادهای فرهنگی-قومی می‌پردازد و به این سوال پاسخ می‌دهد، که چگونه می‌توان از نماد به درستی در جهت خلق لوگوی فرهنگ محور بهره برد؟ این پژوهش از حیث هدف کاربردی بوده و با ماهیت توصیفی-تحلیلی به روش مطالعه موردی به بررسی و تحلیل نمونه‌های هدفمند بین المللی می‌پردازد. لازم به ذکر است که جمع‌آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای و از منابع دست اول صورت گرفته است. در نهایت به کمک مهندسی معکوس نمونه‌هایی که از نماد در طراحی لوگو در راستای منافع سازمانی بدون در نظر گرفتن دلالت‌های معنایی اولیه و ضمنی نماد استفاده کرده‌اند، این‌گونه حاصل شد که در اکثر موارد به معنای ضمنی نماد توجه بیشتری شده است؛ بنابراین جدا از خدشه به ارزش‌های فرهنگی، استفاده این چنین نامناسب از نمادها می‌تواند تأثیر منفی بر روی هویت و تصویر برند داشته باشد. در حالی که توجه یکسان به معناهای اولیه و ضمنی نماد و هماهنگ نمودن آن با هویت برند راه‌کاری مناسب در جهت خلق لوگوی فرهنگ محور است.
    کلید واژگان
    نماد
    معنای اولیه و ضمنی نماد
    هویت برند
    لوگوی فرهنگ محور

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران
    Iranian Scientific Association of Visual Arts
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.
    استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.
    دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
    دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
    استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

    شاپا
    2538-5666
    2676-6701
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.24879.1039
    https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_3956.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184148

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب