دوره 2, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • بررسی اهمیت نشانه شناسی ( دلالت معنایی) در عکس های مفهومی 

    دیانت, فرشته (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2018-02-20)
    با توجه به اولین نمونه‌های هنر مفهومی که عکس‌ها نقشی اصلی در اجرای آثار مفهومی دارند. این مقاله برآنست، تا با بررسی اهمیت نشانه‌شناسی در عکس‌های مفهومی، طبق نظریه پیرس، به اهمیت دلالت‌های معنایی در آثار هنر ...

  • بازتاب مذهب تشیع در طراحی نقوش منسوجات فاطمیان مصر 

    فربود, فریناز؛ سیاحی, ماه منیر (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2018-02-20)
    فاطمیان مصر در زمره اولین حکومت‌های اسلامی بودند که با پذیرش تشیع و تلاش برای تشکیل سلسله‌ای مستقل از خلافت عباسی، هنر را به مظهری برای تجلی باورهای مذهبی خود بدل ساختند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ...

  • «تصویر شناسی» میدان نقش جهان اصفهان از منظر سفرنامه های دوره صفوی 

    کاتب, فاطمه (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2018-02-20)
    «تصویرشناسی» از شاخه‌های هنر و ادبیات تطبیقی است و موضوع آن، بررسی فرهنگ خودی در ادبیات دیگری و فرهنگ دیگری در ادبیات خودی است. در مطالعات تصویرشناسانه، فرض بر این است که تصویرپردازی از دیگری، آمیخته با دیدگاه اگزوتیکی ...

  • کشف ارزش «تصویر » در هنر عهد فتحعلی شاه قاجار 

    میرزایی مهر, علی اصغر؛ حسینی, مهدی (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2018-02-20)
    همین که نمونه‌های فراوانی از هنرهای تصویری با محوریت پیکر شاه و دیگر صاحبان قدرت و جاه از عهد فتحعلی‌شاه قاجار (1212-1250ه.) برجای مانده، نشانگر رونق هنرهای تصویری در آن روزگار است. پیکرنگاری‌ها از الگوهای مشترکی ...

  • تحلیل و بررسی سبک های خط نستعلیق قُدما 

    رضوی فرد, حسین؛ پورمند, حسن علی (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2018-02-20)
    با توجه به هندسی بودن شاکله خط نستعلیق، بخش قابل توجهی از تغییرات سبک در این خط، از آغاز شکل‌گیری و رواج آن تا دوره معاصر، قابل سنجش و اندازه‌گیری می‌باشد. این مقاله با هدف به‌دست آوردن چهارچوبی برای شناخت سبک ...

  • بررسی ساختار بصری آثار موسوم به شام واپسین و تأثیر پذیری آن از پارودی 

    سلطان کاشفی, جلال الدین (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2018-02-20)
    هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی و مقایسه ساختار بصری آثاری است که بعد از مسیحیت طی قرون متمادی، با موضوع شام واپسین یا شام آخر زیر چتر سبک‌ها و شیوه‌های متعدد شکل می‌گیرد، و بسیار از «پارودی» یا «نقیضه» تأثیر می‌پذیرد. ...

  • تأثیر ارزش های بصری و جلوه های نگارگری ایران و مغولان هند بر نگارگری آسیای مرکزی (درقرون شانزدهم و هفدهم م/دهم و یازدهم ه.ق) 

    مقبلی, آناهیتا (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2018-02-20)
    در سده شانزدهم م/دهم ه.ق در آسیای مرکزی و بخارا کانون فرهنگی آن، هنری تحول یافت که شمار زیادی از استادان محلی را دربر گرفت. بسیاری از کارگزاران فرهنگ در هرات به آنجا دعوت یا فرستاده شدند و همکاری استادان محلی با ...