تحلیل ارزش ویژۀ برند مقصد گردشگری شهری (مطالعۀ موردی: شهر مریوان)
(ندگان)پدیدآور
جلالیان, سید اسحاقسعیدی, مهدیویسیان, محمدنوع مدرک
Textپژوهشی - کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری در چند دهة اخیر محرکهای مهم در عصر رقابتپذیری شهرها در سطح جهان محسوب میشود که بهشکلی ویژه به آن توجه شده است. در کشور ایران، جاذبهها و موقعیتهای گردشگرپذیر فراوانی وجود دارند که در شرایط کنونی، برنامهریزی جامع و کارآمدی برای آنها صورت نگرفته است؛ برای مثال، در شهر مریوان، با وجود جاذبههای گردشگری گوناگون، اقداماتی سازنده در حوزة برند گردشگری آن انجام نشده است. در این زمینه باید به ارزش ویژة برند مقصد گردشگری توجه شود. مؤلفهها و شاخصهای گوناگونی، ارزش ویژة برند مقصد گردشگری را تشکیل میدهند که روابط و اثرگذاری آنها در محدودة مطالعاتی مشخص نیست؛ از اینرو پژوهش کاربردی حاضر بهدنبال پاسخگویی به این پرسش است که میان مؤلفههای کلیدی سازندة ارزش برند مقصد گردشگری چه رابطهای وجود دارد و اثرگذاری آنها چگونه است. بهمنظور بررسی روابط میان مؤلفههای پژوهش، از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرمافزار Smart-PLS استفاده شد. براساس نتایج، ضریب اثر مستقیم کیفیت ادراکشده بر آگاهی از برند 326/0، آگاهی از برند بر وفاداری 326/0، تصویر برند بر وفاداری 649/0 و تصویر برند بر آگاهی از برند 662/0 است. ضریب اثر غیرمستقیم تصویر برند بر وفاداری 215/0 و کیفیت ادراکشده بر وفاداری نیز 106/0 است. بیشترین میزان اثر کل (864/0) در مدل ساختاری مربوط به مؤلفة تصویر برند است. تصویر برند و کیفیت ادراکشده با ضریب اثر کل 326/0 و 864/0 بهصورت مستقیم و غیرمستقیم، 92/0 و 93/0 درصد از کل واریانس مؤلفة آگاهی از برند و وفاداری را پیشبینی میکنند.
کلید واژگان
ارزش ویژة برندشهر مریوان
مدلسازی معادلات ساختاری
مؤلفهها
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
موسسه جغرافیاInstitute of Geography, Faculty of Geography, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانپژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه خوارزمی
شاپا
2383-14562423-7779




