• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    امکانسنجی قابلیت پیاده مداری شبکۀ معابر شهری بخش مرکزی شهر قم با استفاده از مدل ویکور و تئوری چیدمان فضا

    (ندگان)پدیدآور
    خدابنده‌لو, حسنسلطانی‌فرد, هادیزنگنه, یعقوب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.331 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی - کاربردی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بخش مرکزی شهر قم به‌دلیل وجود حرم حضرت معصومه (س)، علاوه‌بر محل سکونت جمعیت زیاد و متراکم، روزانه پذیرای زائران زیادی است؛ از این‌رو تبدیل برخی خیابان‌های منتهی به حرم به خیابان‌های پیاده‌مدار می‌تواند احساس امنیت، ایمنی و تعامل اجتماعی را افزایش دهد و سبب تقویت حس معنوی عابران شود. براین‌اساس، پژوهش حاضر با هدف امکان‌سنجی قابلیت پیاده‌مداری خیابان‌های بخش مرکزی (منطقة 7) شهر قم مبنی‌بر روش چیدمان فضا صورت گرفت.پس از مطالعة مبانی نظری و ادبیات پژوهش، از چهار شاخص مهم و تأثیرگذار بر پیاده‌مداری و حرکت پیاده، یعنی «پیکره‌بندی فضایی»، «نفوذپذیری»، «دید و منظر» و «کاربری زمین­شهری» استفاده ‌شد. پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و کاربری است که داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز آن با روش میدانی و اسنادی گردآوری ‌شده‌ است. برای تهیه، ترسیم و تجزیه‌ و تحلیل این داده‌ها و اطلاعات، از مدل‌ها، روش‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی استفاده شده است. از جمله نرم‌افزار UCL Depthmap10، AutoCAD، ArcGIS، Excel، مدل آنتروپی‌شانون برای وزن‌دهی به شاخص‌ها، و مدل VIKOR برای رتبه‌بندی شاخص‌ها. براساس نتایج پژوهش حاضر، مؤلفه‌های پیکره‌بندی فضایی از جمله هم‌پیوندی کلان، هم‌پیوندی محلی، میزان عمق، تعداد اتصال، خوانایی خیابان‌ها، میزان کنترل، میزان انتخاب و قابلیت دسترسی فضایی از عوامل مهم و تعیین‌کنندة پیاده‌مداری فضاهای شهری و حرکت پیاده است و تأثیر بسزایی بر قابلیت پیاده‌مداری خیابان‌ها در بخش مرکزی (منطقة 7) شهر قم دارد. همچنین نتایج و یافته‌های مدل ویکور به‌منظور اولویت‌بندی خیابان‌ها براساس شاخص‌های انتخابی نشان می‌دهد خیابان انقلاب از نظر قابلیت پیاده‌مداری در اولویت اول قرار دارد. از این نظر خیابان ارم در اولویت دوم، خیابان‌های 19 دی (باجک) و طالقانی به‌ترتیب در اولویت سوم و چهارم و خیابان امام‌خمینی در اولویت آخر قرار دارند.
    کلید واژگان
    پیاده مداری
    پیکره بندی فضایی
    تئوری چیدمان فضا
    شهر قم
    مدل ویکور

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    موسسه جغرافیا
    Institute of Geography, Faculty of Geography, University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه حکیم سبزواری
    استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه حکیم سبزواری
    دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه حکیم سبزواری

    شاپا
    2383-1456
    2423-7779
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jurbangeo.2018.258920.917
    https://jurbangeo.ut.ac.ir/article_69179.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184012

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب