نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorوحدت, سلمانfa_IR
dc.contributor.authorکریمی مشاور, مهردادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:43:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:43:03Z
dc.date.available1399-07-09T00:43:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:43:03Z
dc.date.issued2016-03-20en_US
dc.date.issued1395-01-01fa_IR
dc.date.submitted2015-11-25en_US
dc.date.submitted1394-09-04fa_IR
dc.identifier.citationوحدت, سلمان, کریمی مشاور, مهرداد. (1395). مطالعة تطبیقی دیدگاه‌های متخصصان و شهروندان در راستای تبدیل محیط‌های شهری به فضاهای یاددهندة اجتماعی (مطالعه موردی: همدان). پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری, 4(1), 89-116. doi: 10.22059/jurbangeo.2016.58123fa_IR
dc.identifier.issn2383-1456
dc.identifier.issn2423-7779
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jurbangeo.2016.58123
dc.identifier.urihttps://jurbangeo.ut.ac.ir/article_58123.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/183911
dc.description.abstractمحیط شهری بستری برای شکل‌گیری بسیاری از ویژگی‌های رفتاری است. به‌بیانی دیگر، بسیاری از عواطف، عادات، سلایق و حتی طرز نگرش‌ها و نشست‌‌وبرخاست‌ها، به‌گونه‌های شگرف از محیط تأثیر می‌پذیرد. بر این اساس، توجه به محیط و تلاش برای شناخت آن، زمینه‌ساز فهم ریشه‌ای بسیاری از رفتارها و هنجارهایی است که در جامعه شکل می‌گیرد. با توجه به اینکه یادگیری امری اجتماعی است، می‌توان با استفاده از عوامل کالبدی و معنایی موجود در محیط‌های شهری به‌عنوان بستری برای یاددهندگی و تربیت شهروندی استفاده کرد. بدین‌منظور در این پژوهش سعی شده است عوامل و معیارهای یاددهندگی محیط شهری و شاخص‌های تربیت شهروندی بر اساس دیدگاه‌های اندیشمندان در این زمینه شناسایی شود و میزان تأثیر این عوامل در ارتباط با فضاهای شهری همدان به‌منظور تبدیل به فضاهای یاددهندة اجتماعی از دیدگاه متخصصان و شهروندان بررسی شود. بدین‌منظور، در پ‍ژوهش حاضر از روش تحقیق، توصیفی-‌ تحلیلی و از شیوه‌های مرور متون، منابع و اسناد تصویری در بستر مطالعات کتابخانه‌ای، همچنین از روش تحقیق موردی و شیوة تحقیق مشاهده در بستر مطالعات میدانی و از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. همچنین، با توجه به اهداف و سؤال‌های تحقیق، به‌منظور محاسبه و تحلیل مقدار بارهای عاملی و ضریب همبستگی بین مؤلفه‌ها و شاخص‌ها از نرم‌افزارهایSpss  و Lisrel استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که فضاهای شهری همدان پتانسیل‌های لازم جهت ارتقا به محیط‌های یاددهنده را دارد. این فرصت‌ها را شهروندان در عواملی چون نگرش دوستانه به محیط‌زیست، پیاده‌مداری، کارکردها و فعالیت‌های سالم، متخصصان برنامه‌ریزی شهری در عواملی چون حس تعلق محیطی، فضاهای چندعملکردی آموزشی و رنگ تعلق، و متخصصان علوم‌ تربیتی در عواملی مانند پرسش و کنجکاوی در محیط، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انجمن‌های آموزشی تبیین می‌کنند.fa_IR
dc.format.extent1034
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه جغرافیاfa_IR
dc.publisherInstitute of Geography, Faculty of Geography, University of Tehranen_US
dc.relation.ispartofپژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهریfa_IR
dc.relation.ispartofGeographical Urban Planning Research (GUPR)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jurbangeo.2016.58123
dc.subjectبرنامه‌ریزی شهریfa_IR
dc.subjectشهروندانfa_IR
dc.subjectفضاهای یاددهندة اجتماعیfa_IR
dc.subjectمحیط‌های شهریfa_IR
dc.subjectهمدانfa_IR
dc.titleمطالعة تطبیقی دیدگاه‌های متخصصان و شهروندان در راستای تبدیل محیط‌های شهری به فضاهای یاددهندة اجتماعی (مطالعه موردی: همدان)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی - کاربردیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی‌ارشد طراحی شهری، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار معماری دانشکدة هنر ومعماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage89
dc.citation.epage116


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد