| dc.contributor.author | نعمتی, ناصر | fa_IR |
| dc.contributor.author | خالصی دوست, عبدااله | fa_IR |
| dc.contributor.author | طلوع عسکری, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:41:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:41:38Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:41:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:41:38Z | |
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-07-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-04-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نعمتی, ناصر, خالصی دوست, عبدااله, طلوع عسکری, محمد. (1396). بهینه سازی پارامترهای هندسی موتور الکتریکی بدون جاروبک. مهندسی مکانیک و ارتعاشات, 8(3), 36-43. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-5458 | |
| dc.identifier.issn | 2423-7329 | |
| dc.identifier.uri | http://jvibme.semnaniau.ac.ir/article_532678.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/183350 | |
| dc.description.abstract | موتورهای دی سی بدون جاروبک یکی از موتورهای محبوب و پرکاربرد در سال های اخیر بوده اند. استفاده از این موتور در کاربردهای حساس و ظریف به خاطر وجود امتیازاتی نظیر کم بودن نویز، عملکرد دقیق، کنترل دقیق سرعت، گشتاور و قابلیت انعطاف در ساختمان و شکل آن است. با توجه به کاربردهای حساس این موتور، طراحی موتور به طوری که دارای کمترین حجم و بیشترین بازدهی باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق، روشی جدید برای کاهش هم زمان حجم، تلفات و هزینه ساخت موتور دی سی بدون جاروبک با استفاده از الگوریتم بهینه سازی رقابت استعماری پیشنهاد شده است. در گام اول، تمام روابط الکتریکی موتور بر پایه پارامترهای هندسی آن استخراج و بیان شده است. در گام دوم، تابع شایستگی که همان کاهش هم زمان حجم، تلفات و هزینه ساخت موتور دی سی بدون جاروبک می باشد، بر پایه روابط بدست آمده در مرحله قبلی تعریف می شود. در گام سوم، از الگوریتم رقابت استعماری برای انتخاب بهترین مقادیر پارامترهای هندسی موتور طوری که تابع هدف حداقل شود، استفاده شده است. نتایج شبیه سازی ها نشان داد که الگوریتم رقابت استعماری دارای عملکرد خوبی است و می تواند با انتخاب مناسب پارامترهای هندسی، مقدار حجم، تلفات و هزینه را به طور چشمگیری کاهش دهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 469 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان | fa_IR |
| dc.publisher | Islamic Azad University, Semnan Branch | en_US |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک و ارتعاشات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Mechanical Engineering and Vibration | en_US |
| dc.subject | الگوریتم رقابت استعماری | fa_IR |
| dc.subject | تابع هدف | fa_IR |
| dc.subject | موتور DC بدون جاروبک | fa_IR |
| dc.subject | بهینه سازی | fa_IR |
| dc.subject | بهینه سازی | fa_IR |
| dc.title | بهینه سازی پارامترهای هندسی موتور الکتریکی بدون جاروبک | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی کامل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیات علمی دانشگاه آزاد سمنان | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیات علمی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 36 | |
| dc.citation.epage | 43 | |