فناوریهای کاهش میزان سروصدای هواپیما نمونه با موتور توربوفن
(ندگان)پدیدآور
شادروان, محسنمحمودی, مصطفینورشاد, حسیننوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با گسترش روزافزون صنایع حمل و نقل هوایی (%9/5 در سال) و گسترش جوامع شهری، حاشیه فرودگاهها و سطح بالای آلایندگی صوتی هواپیماهای جت، لزوم بهکارگیری فناوریهای نوین به منظور کاهش آلایندگی صوتی را امری اجتنابناپذیر میسازد. صدای نامطلوب برخاسته از هواپیما را میتوان به دو منبع اصلی موتور و بدنه هواپیما مرتبط دانست. در این پژوهش ابتدا تاریخچه کوتاهی از موتور جت ارائه شده و سپس به معرفی منابع مختلف تولید کننده آلایندگی صوتی در هواپیما، شرایط استاندارد اندازهگیری شدت صوت و در نهایت فناوریهای کاهشدهنده آلایندگی صوتی در موتور هواپیما به عنوان یکی از منابع مهم تولید آلایندگی صوتی پرداخته شده است. از جمله فناوریهای بررسی شده در این تحقیق میتوان به افزایش نسبت کنارگذری موتور از 6 به 14 و کاهش dB8 از سر و صدا مؤثر دریافتی از موتور در اثر آن، فناوری استفاده از نازل شورن و کاهش حدود dB5 سر و صدا و تغییر محل فرکانس ماکزیمم سر و صدا اشاره کرد. همچنین استفاده از فناوری آکوستیک لاینر در فرکانس و امپدانس صوتی مشخص به میزان dB4 سر و صدا ایجاد شده را کاهش میدهد.
کلید واژگان
موتور توربوفنکاهش سروصدا
فن موتور
هسته موتور
بدنه هواپیما
پایش وضعیت ارتعاش و صوت
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانIranian Society of Acoustics and Vibration
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد جلوبرنده دانشگاه صنعتی مالک اشترگروه آموزشی و پژوهشی آیرودینامیک و پیشرانش-مجتمع دانشگاهی هوافضا-دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشجوی کارشناسی ارشد جلوبرنده دانشگا صنعتی مالک اشتر
شاپا
2383-18392345-623X




