نواک و ارتباط آن با فواصل موسیقایی
(ندگان)پدیدآور
بنوشی, ایوبنوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قطعات موسیقی از نتهایی با فواصل موسیقایی گوناگون تشکیل میشوند. فاصلهی موسیقایی[i] بین دو نغمه[ii] چیزی نیست مگر اختلاف در زیرایی[iii] آنها. پس زیرایی مشخصهای است که باید آن را اندازه گرفت. کمیتی که برای سنجش زیرایی معرفی شده است نواک[iv] نام دارد. متخصصان اکوستیک روانی[v]، نواک را با یکای مل[vi] میسنجند اما این یکا برای موسیقیدانان کاربرد ندارد. موسیقیدانان نتها را برحسب یکای هرتز، که یکای کمیت فیزیکی بسامد است، شناسایی میکنند و اختلاف نواک بین آنها یا همان فواصل موسیقایی را برحسب یکاهایی مانند هنگام[vii]، پرده[viii]، نیمپرده[ix]، و سنت[x] میسنجند. یکاهای مل، هنگام، پرده، و سنت با یکای بسامد یعنی هرتز ارتباط دارند. در این مقاله ارتباط بین یکای اکوستیک روانی نواک، یکاهای فواصل موسیقایی، و یکای هرتز تشریح میشود. [i]. Musical Interval [ii]. Tone [iii]. Pitch [iv]. Pitch [v]. Psychoacoustics [vi]. Mel (Melody برگرفته از واژهی) [vii]. Octave [viii]. Tone [ix]. Semitone [x]. Cent
کلید واژگان
نواکزیرایی
فاصلهی موسیقایی
هنگام
نیمپرده
سنت
آکوستیک در موسیقی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانIranian Society of Acoustics and Vibration
سازمان پدید آورنده
سازمان اترژی اتمی ایران پژوهشکده ی علوم و فنون هسته ایشاپا
2383-18392345-623X




