بررسی تاثیر مدل رفتاری خاک در تحلیل عددی ارتعاشات ناشی از حرکت قطار در حضور ترانشه مانع
(ندگان)پدیدآور
اردکانی, علیرضاسعادتفر, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
لرزشهای ناشی از حرکت قطار ممکن است باعث ناراحتی ساکنین ساختمانهای کنار ریل شود. از طرفی ممکن است سطح لرزشها به اندازهای باشد که آسیبهایی در نازککاری ساختمان و تاسیسات زیر بنایی مشاهده شود. از راهکارهای کاهش لرزشها میتوان به روش ترانشه[i] باز اشاره کرد. با توجه به توسعه روشهای عددی در زمینه ژئوتکنیک و استفاده از مدل رفتاری در مدلسازی های مختلف، در این راستا در تحقیق حاضر با استفاده از سه مدل رفتاری موهر کولمب (MC)، مدل خاک سخت شونده (HS) و مدل خاک سخت شونده با سختی ناشی از کرنشهای کوچک (HSS) به بررسی تاثیر نوع مدل رفتاری بر نتایج شبیهسازی احداث یک ترانشه مانع میپردازیم. بدین منظور بار شبیهسازی شده حرکت قطار بر مدل خاکی در حضور ترانشه مانع به عمق 5 متر و عرض 0.5 متر اعمال شد و تغییر شکلهای بوجود آمده در سطح زمین با ترانشه و بدون حضور ترانشه برای سه مدل رفتاری مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج بررسیها، حاکی از اینست که در حالت بدون ترانشه، بیشترین میزان جابجایی حداکثر ذره در مدل MC و کمترین مقدار آن در مدل HSS رخ میدهد. حضور ترانشه در خاک باعث کاهش دامنه لرزشها شده که بیشترین کاهش PPD برای مدل HSS برابر 38 درصد مشاهده شد. در مورد پارامتر PPA حداکثر کاهش در حضور ترانشه متعلق به مدل MC برابر 36 درصد بوده است. حضور ترانشه در خاک موجب تغییر محتوی فرکانسی لرزشها شده به طوری که در فرکانس اصلی برای مدلهای HSS و HS بصورت افزایش دامنه و برای مدل MC کاهش دامنه فرکانس اصلی بوده است. [i]. Trench
کلید واژگان
ارتعاشاتحرکت قطار
مدل رفتاری خاک
مدل سخت شونده
کرنش کوچک
نوفه و ارتعاشات ریلی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانIranian Society of Acoustics and Vibration
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)کارشناس ارشد مهندسی عمران/ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
شاپا
2383-18392345-623X




