• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات زن و خانواده
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات زن و خانواده
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر بخشی آموزش بخشایشگری بر افزایش عواطف مثبت و همدلی زنان مطلقه تحت پوشش بهزیستی شهرستان دزفول

    (ندگان)پدیدآور
    میرزازاده, رقیهحسین ثابت, فریدهبرجعلی, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    317.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر‌بخشی آموزش بخشایش‌گری بر افزایش عواطف مثبت و همدلی زنان مطلقۀ تحت پوشش بهزیستی شهرستان دزفول در سال 1392 بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و کاربردی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون به‌همراه گروه کنترل و پیگیری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل 67 نفر از زنان مطلقه تحت پوشش بهزیستی شهرستان دزفول بود که از بین آن‌ها، نمونه‌ای مشتمل بر 30 نفر با شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب، سپس آن‌ها به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره جایگزین شدند و مداخلۀ آموزشی به مدت 6 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه، هفته‌ای یک‌بار برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه‌های انگیزه‌های بین فردی مرتبط با آسیب (1998)، عواطف مثبت و منفی (1988)، صفت همدلی باتسون (1997) بود؛ هر دو گروه از شرکت‌کنندگان، قبل و بعد از مداخله و در دورۀ پیگیری به آن‌ها پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و t همبسته و نرم افزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش بخشایش‌گری بر انگیزه‌های بین فردی مرتبط با آسیب و مؤلّفه‌های آن (اجتناب و دوری‌ انتقام) عواطف مثبت و منفی و همدلی تأثیر مثبت معناداری داشته است.‌ لذا آموزش بخشایش‌گری، رویکردی مفید و مناسب برای کاهش رنج‌های عاطفی و مشکلات برخاسته از طلاق زنان است.
    کلید واژگان
    بخشایش
    عواطف مثبت
    همدلی
    زنان مطلقه

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    نویسنده مسئول: استادیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران hoseinsabet@atu.ac.ir
    دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی‌، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    شاپا
    2345-2692
    2538-2004
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jwfs.2017.12987.1306
    https://jwfs.alzahra.ac.ir/article_2962.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/181882

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب