شناسایی و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر مصرف فرآوردههای مرکب چوب- پلاستیک در ایران
(ندگان)پدیدآور
رفیقی, علیاندرواژ, سیده طیبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف:
وجود پتانسیل عظیم مصرف فرآوردههای مرکب چوب- پلاستیک به عنوان محصول جدید چوبی اهمیت تعیین و وارزیابی معیارهای تاثیرگذار بر مصرف این کامپوزیت را بخوبی نشان میدهد وهدف از این پژوهش شناسایی خصوصیات و اولویتبندی فاکتورهای موثر در مقبولیت این محصول در بین مصرفکنندگان میباشد.
مواد و روشها:
روششناسی تحقیق، تحلیلی و تخمینی بوده به طوری که پس از بررسی منابع و مصاحبه با کارشناسان صنعتی و دانشگاهی، تعداد 10 شاخص تأثیرگذار شناسایی و جهت تعیین درجهی اهمیت و اولویتبندی این معیارها، پرسشنامهای مطابق با اصول طیف لیکرت طراحی و توزیع گردید آنگاه برای مقایسه میانگین وزنی معیارها و تعیین معنیدار بودن اختلافها از آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتههای تحقیق:
نتایج نشان میدهد که فاکتورهای مؤثر بر بازار مصرف چوب-پلاستیک از نظر مصرفکنندگان ایرانی دارای اهمیت یکسانی نمیباشد. در این میان، ویژگیهای مقاومت در برابر رطوبت، دامنه و وسعت مصرف و مشتری پسندی از اهمیت بیشتری برخوردارند که این معیارها میبایست مورد توجه تولیدکنندگان و عرضهکنندگان این محصول در کشور قرار گیرد.
نتیجهگیری:
عمدهترین دلیل مقبولیت کامپوزیت چوب- پلاستیک ویژگیهای مقاومت در برابر رطوبت میباشد و با داشتن دوام و شکلپذیری مناسب آن می تواند جایگزین دیگر فراوردههای چوبی گردد هرچند قیمت بالای آن در مقایسه با صفحات فشرده چوبی جای تامل دارد
کلید واژگان
کامپوزیت چوب-پلاستیکمعیار مؤثر
مقیاس لیکرت
بازار مصرف
علوم و فنآوری چوب و کاغذ
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانGorgan University Of Agricultural Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی/دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمدرس / دانشگاه پیام نور واحد جویبار
شاپا
2322-20772322-2786




