بررسی عددی اثر همگرایی دیوارههای سرریز روی مشخصات هیدرولیکی جریان در سرریز سد و احتمال وقوع پدیده ی کاویتاسیون
(ندگان)پدیدآور
ابراهیم نژادیان, حمزهمناف پور, محمدبابازاده, وحیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: سرریزها از مهمترین و حساسترین بخش ها در سازه سدها به شمار می آیند که وظیفه تخلیه دریاچه سد در مواقع اضطراری و سیلابی را بر عهده دارند. با وجود این که مطالعات زیادی برای شناخت مشخصات جریان بر روی سرریزها انجام شده است، اما اطلاعات اندکی در مورد تاثیر همگرایی دیواره های سرریز برروی مشخصه های هیدرولیکی جریان فوق بحرانی پاییندست تنداب و پتانسیل وقوع کاویتاسیون موجود است. برای کاهش هزینههای ساخت سرریزهای نسبتاً طولانی و همچنین لحاظ عوامل توپوگرافیکی، دیوارههای سرریز را بخصوص در تندابها به صورت همگرا اجرا میکنند. دراثر همگرایی دیواره ها و اندرکنش جریان سرریز با این دیواره ها، جریان فوق بحرانی موجی، شکل میگیرد که حاصل این اندرکنش، تشکیل امواجی در پاییندست سرریز و روی دیواره های تنداب می باشد. این پدیده، میدان جریان پاییندست را تحت تأثیر قرار داده، شرایط نامتعادل هیدرولیکی روی سرریز را باعث میشود و بنابراین ارتفاع امواج روی دیواره، طرح دیوارهای کناری تنداب را تحت تأثیر قرار داده و از این لحاظ پروفیل امواج روی دیواره نیز اهمیت می یابد. مواد و روشها: در این تحقیق با استفاده از نرمافزار Flow-3D، مدل آشفتگی و روش حجم محدود به شبیهسازی جریان بر روی سرریز همگرا سد گاوشان پرداختهشده و سپس تأثیر همگرایی دیوارههای سرریز سد گاوشان تحت زوایای مختلف همگرایی شامل 0، 1، 2، 5/2 و 3درجه بر مشخصههای هیدرولیکی جریان مانند نحوه توزیع سرعت متوسط، فشار متوسط کف و عمق متوسط جریان و همچنین احتمال وقوع کاویتاسیون مورد بررسی قرار گرفت. برای صحتسنجی نتایج حاصل از تحلیل عددی، از نتایج آزمایشگاهی مدل هیدرولیکی سرریز استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از افزایش سرعت متوسط و عمق متوسط جریان با افزایش جمع شدگی دیوارههای سرریز می باشد. همچنین موقعیت مینیمم عمق جریان روی سرریز با افزایش جمع شدگی دیوارهها به تاج سرریزنزدیکتر میشود. جمع شدگی دیواره ها باعث ایجاد دو دسته موج های ثانویه در کناره ها و محور سرریز می شود که منجر به افزایش آشفتگی در جریان و افزایش ارتفاع دیواره های سرریز می شود. نتیجهگیری: با افزایش زاویه همگرایی، عدد فرود در طول مسیر جریان کاهش می یابد. با بررسی مقادیر فشار مشخص شد که به علت بالاآمدن عمق جریان در امتداد دیواره ها، فشار نیز در نزدیک دیواره های شوت افزایش پیدا می کند. بعلاوه با محاسبه ی شاخص کاویتاسیون در مقاطع مختلف مدل عددی مشخص شد که با افزایش زاویه ی همگرایی، شاخص کاویتاسیون افزایش یافته و در نتیجه بالاترین ریسک پدیده ی کاویتاسیون برای مدل با حداقل زاویه ی همگرایی خواهد بود.
کلید واژگان
دیوارهی همگرای سرریزشبیهسازی عددی
نرمافزارFlow 3D
پدیده ی کاویتاسیون
مدل آشفتگی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانGorgan University Of Agricultural Sciences
سازمان پدید آورنده
گروه عمران آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده ی مهندسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایراناستادیار و عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشکده فنی دانشگاه ارومیه
3- کارشناسی ارشد عمران سازه های هیدرولیکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه
شاپا
2322-20692322-2794




