تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری بر کنترل عواطف زنان دارای تعارض زناشویی
(ندگان)پدیدآور
ابوالقاسمی, سمیهابوالقاسمی, عباسکافی ماسوله, موسیسلطانی شال, رضا
نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری بر کنترل عواطف زنان دارای تعارض زناشویی بود. بدین منظور یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه زنان دارای تعارض زناشویی شهرستان نجفآباد بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 24 نفر از زنان دارای تعارض زناشویی، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعارض زناشویی(السون، 2011) و مقیاس کنترل عواطف (ویلیام وچامبلس، 1997) بود. گروه آزمایش یک دوره آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری را در ده جلسه دریافت کردند. آزمودنیهای هر دو گروه قبل از شروع آموزش و در پایان آموزش به پرسشنامهها پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش حل مسئله و تصمیمگیری، بهصورت معنادار بر بهبود عاطفه مثبت و کاهش اضطراب زنان دارای تعارض گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مؤثر بوده است(001/0>P). در مجموع مشخص شد که آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری میتواند به عنوان روشی جدید و مؤثر در بهبود کنترل عواطف زنان دارای تعارض زناشویی مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیریکنترل عاطفی
تعارض زناشویی
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2020-11-211399-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد ، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایراناستاد ، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
استادیار ، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
شاپا
2008-72252476-700X



