رابطه هوش معنوی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی90-89
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و عزت نفس دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی آنها صورت پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی و اطلاعات به وسیله پرسشنامه استاندارد شده عزت نفس آیزنگ و هوش معنوی و هم چنین معدل دانشآموزان جمعآوری گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان سال سوم متوسطه (شاخه نظری) ناحیه یک شهر تبریز در سال تحصیلی 90- 1389 بود که تعداد آنان به 1817 نفر بالغ میشد. 357 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری خوشهای و از طریق فرمول کوکران انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور پایایی سؤالات از آزمون آلفای کرونباخ و برای اعتبار از اعتبار صوری و نظر استادان استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار spss استفاده گردید. عمدهترین یافتههای تحقیق عبارتند از:
بین متغیرهای هوش معنوی با عزت نفس دانشآموزان و هم چنین بین هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی آنها رابطه آماری معنیدار و مستقیم وجود دارد. هوش معنوی دختران و پسران یکسان است. عزت نفس دختران بیشتر از پسران میباشد و پیشرفت تحصیلی پسران بیشتر از دختران است. هم چنین طبق رگرسیون چندگانه انجام شده، از بین مؤلفههای چهارگانه هوش معنوی به ترتیب مؤلفه تفکر اعتقادی، توانایی مقابله با مشکلات، خودآگاهی و علاقه و در گام آخر سجایای اخلاقی به میزان 46% میزان عزت نفس دانشآموزان را تبیین نمودند.
کلید واژگان
هوش معنویعزت نفس
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزشاپا
2008-72252476-700X




