عوامل مؤثر بر رضایتمندی بیماران زن از کارکرد پرسنل درمانی در راستای اجرای مفاد منشور حقوق بیمار در بیمارستان های منتخب تبریز درسال 94-1393
(ندگان)پدیدآور
عزتی, نایلهعزتی, نادرعزتی, مجیدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رعایت حقوق بیماران و رضایتمندی آنان از خدمات ارائه شده موجب تسریع بهبودی، کاهش روزهای بستری و هزینه درمان بیماران میشود. این پژوهش باهدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران زن از عملکرد پرسنل درمانی در راستای اجرای مفاد منشور حقوق بیماران در بیمارستانهای منتخب تبریز در سال 94-1393 انجام شده است. این مطالعه، یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که اطلاعات به روش پرسشنامه از 540 بیمار بستری در بیمارستانهای منتخب تبریز در سال 94-1393 انجام گرفتهاست. از روش شاخص اعتبار محتوا و ضریب آلفای کرونباخ در تعیین اعتبار علمی و پایایی استفاده شد. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای بوده و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS ورژن 18 استفاده گردیدهاست. نتایج نشان داد در مورد میزان رضایتمندی واحدهای مورد پژوهش 07/72درصد از کارکرد پرستاران و 23/78درصد از کارکرد پزشکان طبق منشور حقوق بیمار رضایت داشتند. در حدود 16 درصد بیماران از کارکرد پزشکان و 96/13درصد از کارکرد پرستاران ناراضی بودند. با افزایش روزهای بستری در بخش، میزان رضایتمندی بیماران کاهش یافت. همچنین میزان رضایتمندی بیماران با تحصیلات دانشگاهی کمتر از سایر بیماران بود و نیز میزان رضایتمندی در بخشهای جراحی بیش از بخشهای داخلی بود. رضایتمندی بیماران زن از عملکرد پرسنل درمانی در راستای اجرای مفاد منشور حقوق بیماران در مراکز درمانی با عوامل تعداد روزهای بستری، سطح تحصیلات، نوع بخش بستری و پرسنل درمانی در ارتباط است.
کلید واژگان
رضایتمندی بیماران زنمنشور حقوق بیماران و پرسنل درمانی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
عضوهیئت علمی(مربی)،گروه پرستاری،واحدتبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز،ایرانعضو هیئت علمی(استادیار)،گروه پزشکی،واحدتبریز، دانشگاه آزاداسلامی،گروه پزشکی، تبریز،ایران
رئیس سازمان پزشکی قانونی، میانه، ایران
شاپا
2008-72252476-700X




