بررسی رابطه سلامت عمومی با راهبردهای مقابلهای و سبکهای هویت*
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت عمومی با راهبردهای مقابلهای و سبکهای هویت در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در نیمسال دوم سال تحصیلی91-90 انجام شد. بدین منظور 242 دانشجو از بین گروههای یازده گانه تحصیلی، با روش نمونه گیری طبقهای نسبتی انتخاب و پرسشنامههای سلامت عمومی(GHQ-12)،سبکهای هویت برزونسکی(ISI-6G) و سبکهای مقابلهای لازاروس توسط آنها پاسخ داده شد. نتایج آزمون رگرسیون چند متغیری نشان داد که از بین سبکهای هویت، هویت اطلاعاتی و هویت تعهد و از بین راهبردهای مقابله ای، راهبرد هیجان مدار، پیش بینهای معنی داری برای سلامت عمومی هستند و مشخص شد که با افزایش هویت اطلاعاتی و هویت تعهد، سلامت عمومی افزایش مییابد اما با افزایش راهبرد هیجان مدار، سلامت عمومی کاهش مییابد. یافتة دیگر پژوهش این بود که هر دو راهبرد مقابلهای مساله مدار و هیجان مدار پیش بینی کنندة سلامت عمومی هستند با این تفاوت که با افزایش استفاده از راهبرد مقابلهای مساله مدار، سلامت عمومی افزایش مییابد اما با به کارگیری راهبرد مقابلهای هیجان مدار، سلامت عمومی به خطر میافتد. در ضمن معلوم شد که روشهای مقابلهای مساله مدار پیش بین معنیداری برای سلامت عمومی نیستند. اما از روشهای مقابلهای هیجان مدار، روشهای رویاروییگر و خویشتنداری با سلامت عمومی رابطۀ معنی دار دارند و با افزایش آنها سلامت عمومی کاهش مییابد.
کلید واژگان
سلامت عمومیراهبردهای مقابلهای و سبکهای هویت
دانشجویان دختر
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزشاپا
2008-72252476-700X




