بررسی تاثیرآموزش مهارت خودکنترلی برعزت نفس دانش آموزان دختر دبیرستان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش مهارت خودکنترلی بر عزّت نفس دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه دوم شهرارومیه بود. طرح پژوهش حاضر یک مطالعۀ نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر هستند که در سال اول مقطع متوسطه دوم ارومیه که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند. نمونه نهایی پژوهش شامل 26 نفر بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش آزمون عزت نفس کوپراسمیت بود؛ پرسشهای پژوهش قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل اجرا شد. برنامه آموزش مهارت خودکنترلی در طول 10 جلسه هفته ای یکبار بر روی گروه آزمایش اجرا شد؛ در حالی که گروه کنترل برنامه عادی خود را طی می کردند. 4 فرضیه در این پژوهش مطرح شده است که با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین نمرات عزت نفس کلی و ابعاد چهار گانه آن تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنی که آموزش مهارت خودکنترلی بر افزایش عزت نفس در گروه آزمایش به طور معناداری مؤثر بوده است.
کلید واژگان
آموزش خودکنترلیعزت نفس
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزشاپا
2008-72252476-700X




