بررسی خودکارآمدی و خوشبینی در دانشآموزان دختر دبیرستانی و ارتباط آن با سبک فرزند پروری مادران
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان خود کارآمدی و خوشبینی در دانشآموزان دختر دبیرستانی و ارتباط آن با سبک فرزند پروری مادران آنها بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری موردمطالعه شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی (15-16 ساله) شهر تهران و مادران آنها بود و نمونۀ موردنظر شامل 107 مادر و 107 فرزند بود که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتاند از: پرسش نامۀ سبکهای فرزند پروری بامریند، پرسش نامۀ جهتگیری زندگی (LOT-R) و پرسش نامۀ خود کارآمدی شرر و همکاران (1982). دادههای این پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS، روش همبستگی و رگرسیون چند متغیری تحلیل شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد که رابطه بین سبک فرزندپروری مقتدرانه مادران با خود کارآمدی فرزندان معنادار است. همچنین بین سبک فرزندپروری مستبدانه و خوشبینی فرزندان بهطور معناداری رابطه منفی وجود دارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد خود کارآمدی و خوش بینی فرزندان از طریق سبک های فرزندپروری فابل پیش بینی است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه به والدین میتواند موجب ایجاد خود کارآمدی در فرزندان شود.
کلید واژگان
ک فرزند پروریخود کارآمدی
خوشبینی
مادران
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزشاپا
2008-72252476-700X




