مقایسه مسؤولیت پذیری و انگیزه پیشرفت تحصیلی در نوجوانان با مادران شاغل و خانه دار (پسر و دختر)
(ندگان)پدیدآور
حسینی, اکرم الساداتضرغام حاجبی, مجیدحبیب زاده, عباساحمدی فقیه, مریمنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خانواده به عنوان اساسیترین نهاد اجتماعی، در طول تاریخ بشری بر اثر عوامل گوناگون دستخوش تغییر شده است که یکی از این عوامل اشتغال زنان و تاثیر آن در تربیت فرزندان است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای مسؤولیتپذیری و انگیزه پیشرفت در نوجوانان(پسر و دختر) با مادران شاغل و خانهدار بود. روش تحقیق علی ـ مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه نهم شهرستان قم، در سال تحصیلی95ـ 94 بود که تعداد 372 نفر از آنها (186 دانشآموز با مادر شاغل و 186 دانش آموز با مادر خانهدار،186 دختر و 186 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه مسؤولیتپذیری نوجوانان کرمی و نعمتی و انگیزه پیشرفت هرمنس بود. برای تحلیل دادهها از روش توصیفی(میانگین و انحراف معیار)وآزمون مانوا و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتهها نشان دادند که میانگین نمره کلی مسؤولیت پذیری در نوجوانان با مادران خانه دار بیشتر از شاغل است و این تفاوت معنادار است(P
کلید واژگان
مسؤولیت پذیریانگیزه پیشرفت
نوجوانان
مادران شاغل
مادران خانه دار
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد قم ، دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران tabassom.moshavere@gmail.comاستادیار گروه روانشناسی واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ، ایران (نویسنده مسئول) zarghamhajebi@gmail.com
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه قم ، ایران habibzade2008@yahoo.com
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد قم ،دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران m.ahmadi.f@gmail.com
شاپا
2008-72252476-700X




