الگوهای مصرف تلویزیونهای ماهوارهای فارسیزبان در میان زنان
(ندگان)پدیدآور
متانی, مهردادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به منظور پاسخگویی به این پرسش اساسی انجام شد که الگوهای استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبان در میان مخاطبان زن قائم شهری کدامند؟ برای پاسخگویی به این سؤال از رویکرد استفاده و خشنودی رسانهای استفاده شد. اعضای نمونه 214بینندۀ تلویزیونهای ماهوارهای بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شند.روش پژوهش از نوع پیمایشی بود و جمعآوری دادهها با پرسشنامۀ محقق ساخته انجام شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری پارامتریک پردازش شدند. یافتهها نشان داد که نیازهای گوناگونی(سرگرمی و گذران وقت، استفادۀ اجتماعی، کسب اطلاع و یادگیری و نیازهای سیاسی)، مخاطب را به سوی استفاده از این نوع شبکهها سوق داد، همچنین الگوی غالب استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای برنامههایی با محتوای سرگرم کننده(فیلم، سریال، شو و موسیقی) بود. همچنین.ویژگیهای جمعیتشناختی مخاطبان( سن و سطح تحصیلات) نیز تأثیر زیادی بر میزان و نحوۀ استفاده از برنامهها داشت به گونهای که خشنودی استفاده از برنامهها با محتوی سرگرمی در همۀ ردههای سنی نسبتاً بالاست از طرفی انگیزۀ استفاده از برنامههای ماهوارهای برای کسب اطلاع و یادگیری با افزایش سطح تحصیلات بینندگان روند افزایشی داشت. همچنین تمایل به تماشای شبکههای ماهوارهای برای کسب نیازهای اجتماعی در میان بینندگان با افزایش سطح تحصیلی کمتر، در حالیکه تمایل به برنامههایی با محتوی نقد و بررسی و تفسیر سیاسی با افزایش سطح سواد مخاطبان روند افزایشی داشت
کلید واژگان
تلویزیونهای ماهوارهایاستفاده و خشنودی
نیازهای مخاطبان
نوع برنامه
شهروندان قائمشهری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهرشاپا
2538-29262538-2934




