بررسی باورها و ارزش های دانش آموزان، خانواده، و کتاب های درسی درباره تساوی جنسیت
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, سهیلاشهرآرای, مهرنازنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه، بررسی باورها و ارزش های خانواده و کتاب های درسی در خصوص موضوع جنیست و نقش آن در چه گونگی بازنمایی و حل مساله تساوی جنسیت از سوی دانش آموزان است، به همین منظور، به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 دانش آموز پایه سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی و خانواده آن ها و نیز به وسیله تحلیل محتوای کتاب های درسی رشته علوم انسانی (24 کتاب درسی) دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی، داده هایی در خصوص موضوع جنسیت جمع آوری شد.یافته ها نشان می دهد از مجموع 16 مصاحبه انجام شده با والدین دانش آموزان 2) مورد از والدین در مصاحبه شرکت نداشتند)، در 12 مورد بین باورهای والدین (پدر یا مادر) با دانش آموزان هم سویی وجود دارد. تحلیل محتوای کتاب های درسی نیز نشان داد محتوای کتاب های درسی در جهت تقویت مرزبندی های جنسیتی است، اما به رغم پیام مشترک این کتاب ها، دانش آموزان در حل مساله تساوی جنسیت، روی کردهای ارزشی متفاوتی دارند.
کلید واژگان
تساوی جنسیتحل مساله
جامعه پذیری
باورها و ارزش های اجتماعی
فرهنگی
خانواده
کتاب های درسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2008-09-221387-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندراندانشیار دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران
شاپا
2538-29262538-2934




