دوره 1, بهار و تابستان
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تطور ماهیت عقل در امامیه نخستین از مدرسه کوفه تا مدرسه بغداد
(موسسه دارالحدیث, 2015-08-23)در این مقاله به تطور ماهیت و چیستی عقل در امامیه از مدرسه کوفه تا مدرسه بغداد پرداخته شده است. گزارشها و شواهد موجود در مدرسه کوفه نشان میدهد که حدیثگرایان امامیه در این مدرسه عقل را موجودی مستقل و روحانی(غیرجسمانی) ...
-
نقد انگاره تأثیرپذیری علامه حلی از ابوالحسین بصری
(موسسه دارالحدیث, 2015-08-23)نوشتار حاضر، مقاله خانم زابینه اشمیتکه با عنوان «علامه حلی و کلام شیعی – معتزلی» را مورد بررسی قرار داده است. این محققِ مطالعات اسلامی در پی آن بوده است که با تحلیل اندیشههای کلامی علامه حلی و مقایسه آن با آرای ابوالحسین ...
-
بازخوانی نظریه «معرفت اضطراری» در مدرسه کلامی کوفه
(موسسه دارالحدیث, 2015-08-23)نظریهی «معرفت اضطراری» ریشه در منابع اسلامی (آیات و روایات نبوی) دارد؛ از اینرو بیشتر اندیشمندانِ نخستین نظریهٔ «معرفت اضطراری» ریشه در منابع اسلامی (آیات و روایات نبوی) دارد؛ از اینرو بیشتر اندیشمندانِ نخستین امامی ...
-
بازشناسی میراث امام رضا (ع)
(موسسه دارالحدیث, 2015-08-23)بی تردید یکی از مهمترین جنبه های فرهنگ و تمدن عمیق امامیه را میتوان در تلاش برای انتقال تراث علمی اهل بیتعلیه السلام (= حدیث)جستجو نمود که پس از قرآن مهترین منبع برای شناخت ابعاد گوناگون معارف اسلامی به شمار می آید. در ...
-
آموزه بدا از عصر حضور تا قرن نهم هجری
(موسسه دارالحدیث, 2015-08-23)برآیند آیات و روایات متعدد در موضوع بدا، امکان تغییر در اراده خداوند قبل از تحقق بیرونی اشیاء و وجود اراده های بی نهایت و آزاد در مورد یک شیء است.اندیشه متکلمان عصر حضور برگرفته از آیات و روایات بوده و دیدگاه آنان در باب ...



