تضّاداندیشی در مضمون مرگ در شعر رمانتیک فارسی (با تأکید بر اشعار نصرت رحمانی و سهراب سپهری)
(ندگان)پدیدآور
پیروز, غلامرضازارع جیرهنده, سارانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رمانتیسیسم، در تعریف، اصول، گرایش، دستهبندی و مضمون، تقابلپذیر و تضّادگراست. از مضامینی که در مواجهه با تضّادگرایی رمانتیسیسم دچار تقابل و دوگانگی میشود، مرگ و مرگاندیشی است. این مضمون در شعر رمانتیک فارسی در دو شکل سیاه و سپید ظاهر شده است. نمونة اعلای مرگاندیشی سیاه را در شعر نصرت رحمانی میتوان دید و در مقابل او، سهراب سپهری، سپیداندیشترین شاعر رمانتیک در این حوزه است. بر این اساس اشعار آنها بهشیوة تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت و آشکار گردید که دو شاعر علاوهبر آن که در مضمون مرگ دو خطّ فکری متضّاد با یکدیگر دارند، این تضّاد در درون شعرشان نیز بروز و ظهور دارد بدینمعنی که رحمانی در عین سیاهاندیشی گاه سپیداندیش و سپهری در عین سپیداندیشی، گاه سیاهاندیش است. تضّاد فکری، عامل نزدیکی دو شاعر به یکدیگر نیز بود. رحمانی در مواجهه با شکست آرمانهای اجتماعی ناشی از کودتای ۲۸مرداد۱۳۳۲، متأثّر شدن از شعر اروپا، توجّه به آثار صادق هدایت، پذیرش سیاهاندیشی بهعنوان یک هنر و بهرهگیری از رئالیست در بطن رمانتیسم را برگزیده است. امّا سهراب سپهری بهسبب گرایش به عرفان ذن و خراسان، با نگاهی مثبت و سفید به مقولة مرگ میپردازد. رحمانی در چهار دفتر آخر(میعاد در لجن، حریق باد، پیاله دور دگر زد، بیوة سیاه) گاه تصاویری مثبت از مرگاندیشی ارائه میکند. تصاویر منفی و خاکستری مرگاندیشی سپهری، مربوط به آغاز شاعری و سرودههای دو دفتر اوّل او با نامهای "مرگ رنگ" و "زندگی خوابها"ست. سپهری در این اشعار تحت تأثیر سبک غالب رایج در دورة خویش بوده است.
کلید واژگان
تضّادگراییمرگاندیشی
رمانتیسیسم
نصرت رحمانی
سهراب سپهری
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه مازندراندانشجوی دکتری دانشگاه مازندران
شاپا
1735-95892645-4548




