مرور دوره 14, شماره 26 بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11

  • تحلیل برخی عناصر روانی شعر وقوع برمبنای مکتب هورنای 

    آینده, مینا؛ تسلیمی, علی (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    بررسی­های روانکاوانة شاعران گذشته، در دوره­های اخیر می­تواند دستاوردهای تحلیلی فراوانی داشته باشد، روانکاوی کارن هورنای (1885-1952) یکی از آنهاست. وی نشان می­دهد که روان نژندی­ها و مسائل روحی چگونه در آدمی پدید می­آید و ...

  • بررسی تطبیقی الگوهای عشق ممنوع (سودابه و سیاوش،زلیخاو یوسف و فدر و هیپولیت) 

    روزبه, محمدرضا؛ ایازی, فریبا (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    قصّه های «سودابه و سیاوش»، «زلیخا و یوسف»، «فدر و هیپولیت» مشهورترین الگوهای عشق ممنوع نامادری به ناپسری در ادبیّات جهان هستند که از دل سه فرهنـگ گوناگون پدید آمده­اند. بررســی شبـاهت­ها و تفاوت­های این سه قصّه در ...

  • زمانه و خویشکاری آن در شعرناصرخسروقبادیانی 

    فتحی فتح, ذبیح الله (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
      زمانه، ‌یکی از واژه ­های پر بسامدی است که در آثار شاعران و نویسندگان ایرانی دورة اسلامی رواج ‌یافته است. زمانه، در واقع، زمان کرانه‌مند زروانی است که از زروان (زمان بی‌کرانه) به وجود آمده و برخی از ...

  • واژه هوش در نی نامه 

    یعقوبی, پارسا (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
         با توجّه به تفاسیر و شرح­هایی که دربارۀ مثنوی ـ به­ویژه نی نامه ـ نوشته شده است، تا به حال هیچ یک از شارحان و مفسّران به معانی چند گانه واژۀ هوش در «نی نامه» توجّه نکرده است یا آنکه غیر از ...

  • بررسی شعر موج ناب فارسی؛ از سرآغاز تا سرانجام 

    یاری, علی؛ جوکار, منوچهر (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    «موج ناب» گرایشی است در شعر فارسیِ معاصر که از زایش­های جریان شعر «موج نو» به شمار می­آید. «موج ناب» در میانۀ دهۀ پنجاه خورشیدی با حمایت و کوشش منوچهر آتشی و معرفی آن از طریق مجلّۀ تماشا پاگرفت. پایه­گذاران ...

  • نوآوری های منزوی در غزل 

    فرهادی, نوازالله (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    در کنار غزل‌سرایان سنّتی که غزل‌سرایی به شیوه‌های کهن را در دورة معاصر زنده نگه داشته و بر اثر آن جریان‌ها و سبک‌هایی چون سبک عراقی، هندی و بینابین (تهرانی)1 را رایج نموده‌اند، گروهی از غزل‌پردازان با ...

  • بررسی مقایسه ای شعر حافظ وهوشنگ ابتهاج(ه-ا-سایه) 

    محمدی, حسین؛ نیکوبخت, ناصر (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    با نگاهی به شعر هوشنگ ابتهاج می­توان به آسانی اثر شعر حافظ را در آن مشاهده کرد. یافتن چگونگی این اثرپذیری مسألة اصلی این تحقیق است. روش این تحقیق، توصیفی تحلیلی است. با مطالعة متون مورد بحث (شعر هوشنگ ابتهاج و حافظ)، ...

  • ناهمخوانی های ساختار داستان در ویس و رامین 

    سلمانی, حمید رضا؛ اخیانی, جمیله (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    طرح داستان­های کهن، با گونه­های امروزین دگرسانی­های بنیادینی دارد. در طرح نمونه‌های کهن، نظمی دیگرگونه به­چشم می­خورد، به­گونه­ای که حتّی برخی رخدادهای آنها از چارچوب «علّت و معلول» بیرون­اند. امّا در همان «طرح» ...

  • بررسی ساختارروایی داستان کودکان بر مبنای نظریه گریماس 

    نبی لو, علیرضا (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    در این پژوهش، قصّه­ های کودکان زبان فارسی از منظر گریماس بررسی شده است. برای این منظور، داستانهایی از کتاب افسانه­های کهن ایرانی اثر فضل­الله مهتدی انتخاب گردید. ابتدا دربارۀ ویژگی­های قصۀ کودکان توضیحاتی بیان شده ...

  • کارکردهای بلاغی ترجمه در شکل گیری ساختار تفسیر عرفانی 

    جبری, سوسن؛ احمدی, محمدنبی (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    کارکردهای بلاغی ترجمة در شکل گیری ساختار تفسیر عرفانی* ترجمة شیوه­ ها، انواع و کارکردهای متفاوتی دارد، از جمله این کارکردها زمینه ­سازی بیان تأویل آیات و احادیث و روایات است. در متون عرفانی بنای سخن بر آیات، ...

  • فراز و فرود اسطوره در ادب فارسی پس از عصرحافظ 

    دسپ, سیدعلی؛ قبادی, حسینعلی (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    مهمترین ویژگی اسطوره­ها، قداست و جستجوی ازلیت در قالب روایت است، که طیّ آن، ضمیر ناخودآگاه و رؤیای جمعی بشر با زبانی زیبا و برپایۀ ادبیت (literariness)بازنمایی می­شود. اصولاً اسطوره­ها بر پایۀ فطرت آدمیان شکل می­گیرند ...