واکاوی انتقادی نظام آموزش عالی با تمرکز بر امنیت ملی ایران
(ندگان)پدیدآور
سردارنیا, خلیلالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش آن بود که با تمرکز بر رویکرد سیستمی و نیز تئوریهای نرمافزاری امنیت، چالشهای مختلف نظام آموزش عالی ایران و تأثیر آنها بر امنیت ملی و آسیبپذیریهای امنیتی ایران بررسی و تحلیل شوند. روش: این پژوهشبا روشتبیینی علّی و تحلیلی انجام شده است. یافتهها: آموزش عالی در ایران کنونی با چالشهای مهمی همچون: گسترش بیرویّۀ کمّی در غیاب توجه مکفی به کیفیت، گسستگی نسبی دانشگاه از جامعه و نیازهای آن، چیرگی ساختار بر عاملیت یا کنشگران فردی، رسوخپذیری از ناحیۀ جریانات سیاسی و مناسبات قدرتبنیاد و عدم وجود زیرساختهای مکفی مالی و تجهیزاتی مواجه بوده است. این چالشها باعث شدهاند که انتظارات از آموزش عالی در شکل مطلوب، برآورده نشوند. لذا استمرار این وضعیت، بر اقتدار و امنیت ملی، آسیب خواهد زد. نتیجهگیری: آموزش عالی و دانشگاهها یکی از مهمترین بنیانهای اقتدار ملی و امنیت ملیاند، لذا در این راستا بایستی از تمام ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشگاهها استفاده شود. اقتدار ملی و امنیت ملی صرفاً با ابعاد شعاری، نمادین و تبلیغاتی حاصل نمیشود، بلکه نیازمند بسترسازی جدّی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و انگیزشی و برداشتن گامهای جدّی و مستمر برای توسعۀ دانش و دانشگاههاست.
کلید واژگان
نظام آموزش عالیایران
چالشها
امنیت ملی
شماره نشریه
71تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01




