نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبری, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:27:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:27:55Z
dc.date.available1399-07-09T00:27:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:27:55Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-05-28en_US
dc.date.submitted1398-03-07fa_IR
dc.identifier.citationاکبری, فاطمه. (1397). شواهد قرآنی هندسۀ حاکم بر آثار هنر و معماری اسلامی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 22(77), 561-578.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5246
dc.identifier.urihttp://ksiu.nahad.ir/article_611.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/178066
dc.description.abstract<strong><span style="text-decoration: underline;">هدف:</span></strong> هدف نویسنده در این مقاله، دستیابی به خاستگاه توحیدی زبان رمزی الگوها و ساختارهای هندسی برخاسته از سنّتهای آسمانی و ملکوتی در خلاقیت حاصل از آفرینش کعبه و آثار هنر و معماری اسلامی بوده است. <strong><span style="text-decoration: underline;">روش:</span></strong> راهبرد این پژوهش از نوع کیفی بوده و با رویکرد توصیفی تحلیلی و تفسیری به انجام رسیده است. <strong><span style="text-decoration: underline;">یافته‌ها:</span></strong> تبیین شواهد قرآنی عالم مثال و ویژگی‌های شکلی نقشمایه‌ها و نظام ترکیب‌بندی حاکم بر آرایه‌ها و احجام آثار هنر و معماری اسلامی با ابتنا بر وجاهت رمزی شکل خانۀ کعبه و مرکزیت آن در عالم. <strong><span style="text-decoration: underline;">نتیجه‌گیری:</span></strong> شکل کعبه از دلالتهای رمزی کعبه و برخاسته از الگوی بیت‌المعمور در عالم مثال و الگوی عرش در عالم ملکوت است. از دلالتهای توحیدی هندسۀ کعبه، ابتنای آن بر ارکان چهارگانۀ توحید، تنزیه، تحمید، تهلیل و تکبیر است. از دلایل وجاهت رمزی آثار هنر و معماری اسلامی، کم‌رنگ بودن انگیزه‌های فردی، تجلی حقایق باطنی جهان محسوس در صور شهودیافتۀ عالم مثال و وجود سبکی منسجم و قدرتمند طی قرون متمادی جهان اسلام است. از دلالتهای توحیدی هندسۀ حاکم بر آرایه‌ها و نظام ترکیب‌بندی آثار هنر و معماری اسلامی، تجلی صور تنزیهی آرایه‌های هندسی و نقشمایه‌های اسلیمی و ختایی و ایجاد وحدت از طریق حضور هندسه‌ای کیفی با ابتنا بر اصل مرکزیت در ساختار کلی اثر با رعایت تناسبات لازم در هم<strong>‌</strong>نشینی عناصر سازگار و مکمل و سازمان‌بندی مرکزگرایانۀ فضا و پیوند میان فرم و فضا از طرق مختلف محوربندی فضایی، رعایت اصل تقارن و سیّال گردانیدن فضا با حفظ استقلال بخشهای مختلف بناست.fa_IR
dc.format.extent1164
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامیfa_IR
dc.subjectقرآنfa_IR
dc.subjectهنر و معماری اسلامیfa_IR
dc.subjectتوحیدfa_IR
dc.subjectهندسهfa_IR
dc.titleشواهد قرآنی هندسۀ حاکم بر آثار هنر و معماری اسلامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری پژوهش هنر ؛ دانشیار گروه آموزشی فرش ، دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامیfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue77
dc.citation.spage561
dc.citation.epage578


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد