| dc.contributor.author | اکبری, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:27:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:27:55Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:27:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:27:55Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-05-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-03-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اکبری, فاطمه. (1397). شواهد قرآنی هندسۀ حاکم بر آثار هنر و معماری اسلامی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 22(77), 561-578. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5246 | |
| dc.identifier.uri | http://ksiu.nahad.ir/article_611.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/178066 | |
| dc.description.abstract | <strong><span style="text-decoration: underline;">هدف:</span></strong> هدف نویسنده در این مقاله، دستیابی به خاستگاه توحیدی زبان رمزی الگوها و ساختارهای هندسی برخاسته از سنّتهای آسمانی و ملکوتی در خلاقیت حاصل از آفرینش کعبه و آثار هنر و معماری اسلامی بوده است. <strong><span style="text-decoration: underline;">روش:</span></strong> راهبرد این پژوهش از نوع کیفی بوده و با رویکرد توصیفی تحلیلی و تفسیری به انجام رسیده است. <strong><span style="text-decoration: underline;">یافتهها:</span></strong> تبیین شواهد قرآنی عالم مثال و ویژگیهای شکلی نقشمایهها و نظام ترکیببندی حاکم بر آرایهها و احجام آثار هنر و معماری اسلامی با ابتنا بر وجاهت رمزی شکل خانۀ کعبه و مرکزیت آن در عالم. <strong><span style="text-decoration: underline;">نتیجهگیری:</span></strong> شکل کعبه از دلالتهای رمزی کعبه و برخاسته از الگوی بیتالمعمور در عالم مثال و الگوی عرش در عالم ملکوت است. از دلالتهای توحیدی هندسۀ کعبه، ابتنای آن بر ارکان چهارگانۀ توحید، تنزیه، تحمید، تهلیل و تکبیر است. از دلایل وجاهت رمزی آثار هنر و معماری اسلامی، کمرنگ بودن انگیزههای فردی، تجلی حقایق باطنی جهان محسوس در صور شهودیافتۀ عالم مثال و وجود سبکی منسجم و قدرتمند طی قرون متمادی جهان اسلام است. از دلالتهای توحیدی هندسۀ حاکم بر آرایهها و نظام ترکیببندی آثار هنر و معماری اسلامی، تجلی صور تنزیهی آرایههای هندسی و نقشمایههای اسلیمی و ختایی و ایجاد وحدت از طریق حضور هندسهای کیفی با ابتنا بر اصل مرکزیت در ساختار کلی اثر با رعایت تناسبات لازم در هم<strong></strong>نشینی عناصر سازگار و مکمل و سازمانبندی مرکزگرایانۀ فضا و پیوند میان فرم و فضا از طرق مختلف محوربندی فضایی، رعایت اصل تقارن و سیّال گردانیدن فضا با حفظ استقلال بخشهای مختلف بناست. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1164 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی | fa_IR |
| dc.subject | قرآن | fa_IR |
| dc.subject | هنر و معماری اسلامی | fa_IR |
| dc.subject | توحید | fa_IR |
| dc.subject | هندسه | fa_IR |
| dc.title | شواهد قرآنی هندسۀ حاکم بر آثار هنر و معماری اسلامی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری پژوهش هنر ؛ دانشیار گروه آموزشی فرش ، دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 77 | |
| dc.citation.spage | 561 | |
| dc.citation.epage | 578 | |