تحلیل نیازسنجی شاخصهای توانمندساز ارتقای معرفت فرهنگی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
علیپور, صدرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف محقق در این مقاله، تحلیل نیازسنجی شاخصهای توانمندساز ارتقای معرفت فرهنگی دانشجویان بود. روش: این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و به صورت کمّی و کیفی انجام شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به تعداد 15000 نفر است و حداقل تعداد نمونۀ تحقیق بر اساس جدول مورگان، 375 نفر با رعایت روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. ابزار مقاله، پرسشنامۀ محققساخته با پایایی 84 درصد بود. دادهها نیز به وسیلۀ آزمونهای تحلیل عاملی، تی تکنمونهای، تی تست، تحلیل واریانس آنوا و آزمون تعقیبی فیشر آنالیز شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مؤلفههای فعالیت فرهنگی، ارزش فرهنگی و نگرش فرهنگی، مهمترین مؤلفههای معرفت فرهنگی تحقیق بوده و اینکه مؤلفههای معرفت فرهنگی در بین قومیت، وضعیت تأهل و جنسیت مختلف دانشجویان و نیز تحصیلات در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تفاوت معناداری نشان نداد، اما در متغیّر تحصیلات در بین دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد با دانشجویان دکتری در خصوص رصد فرهنگی تفاوت معنادری یافت شد. نتیجهگیری: نتیجۀ کاربرد عوامل پژوهش حاضر، توسعۀ معرفت فرهنگی، ایجاد ذهنیت مثبت به این فعالیتها، رشد سلامت و شادابی روانی دانشجویان را به دنبال دارد.
کلید واژگان
فعالیت فرهنگیارزش فرهنگی
نگرش فرهنگی
شماره نشریه
79تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01




