مطالعه تطبیقی محتوای درسی رشتۀ مدیریت کارآفرینی در دانشگاههای ایران و جهان
(ندگان)پدیدآور
حاجی حیدری, نسترنشیوا, آیدابهزادی ابراهیمی, فاطمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که برنامۀ آموزشی رشتۀ مدیریت کارآفرینی در ایران، در مقایسه با برنامههای درسی این رشته در دانشگاههای برتر جهان تا چه اندازه از قابلیتهای لازم برخوردار است و تا چه اندازه میتواند پاسخگوی شرایط موجود اقتصادی در کشور و در عرصۀ رقابت جهانی باشد و نیازمند چه تغییراتی به منظور بهبود است. روش: بهینهکاوی و بازنگری دروس و سرفصلهای آموزشی در 12 مورد از دانشگاههای برتر جهان و مقایسۀ آنها با ایران، جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، انجام مصاحبههای باز از اساتید گروه بازرگانی- کارآفرینی دانشگاه تهران و استفاده از روش دِلفی و تحلیل محتوا. یافتهها: در این مقاله که حاصل پروژه انجام شده در دانشگاه تهران با عنوان «بازنگری برنامه درسی دانشجویان رشته مدیریت کارآفرینی- گرایش کسب و کارهای کوچک در مقطع کارشناسی» است، تلاش شده برنامۀ درسی جدیدی با در نظر گرفتن سرفصلها و تعداد واحدهای متناسب با نیازهای آموزشی و شرایط جامعه ارائه شود. در برنامۀ درسی پیشنهادی، علاوه بر به روز بودن و مطابقت با دانشگاههای برتر جهان، به تناسب محتوا با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور عزیزمان نیز توجه شده است. نتیجه گیری: برنامۀ درسی پیشنهادی اصلاح شده برای رشتۀ مدیریت کارآفرینی- کسب و کارهای کوچک در مقطع کارشناسی، محتوای پیشنهادی کلیۀ دروس، منابع و شیوۀ تدریس بر مبنای الگوبرداری از دانشگاههای معتبر، از نتایج پژوهش حاضر است.
کلید واژگان
برنامۀ درسیآموزش کارآفرینی
محتوای آموزشی
مدیریت کسب و کارهای کوچک
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01



