تأثیر آموزش درس تفسیر موضوعی قرآن کریم به شیوۀ نیازمحور بر تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
(ندگان)پدیدآور
کهنوجی, مرضیهکامیاب, حسیننگارستانی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش درس تفسیر موضوعی قرآن کریم به شیوۀ نیازمحور بر تفکر انتقادی دانشجویان دختر دانشگاه ولی عصر رفسنجان بوده است. روش: پژوهش حاضر، تحقیقی شبهآزمایشی است که برای دسترسی به اهداف، از طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه استفاده شد. جامعۀ آماری، شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه ولی عصر رفسنجان در نیمسال دوم 97-96 بودند. نمونه (انتخاب شده) به پرسشنامۀ تفکر انتقادی کالیفرنیا(فرم ب) پاسخ دادند. 180 نفر شرایط ورود به تحقیق را پیدا کردند که با استفاده از شیوۀ تصادفی ساده، 30 نفر انتخاب شدند. پس از 14 جلسه آموزش درس تفسیر به شیوۀ نیازمحور، مجدداً آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. یافتهها: بین نتایج پیشآزمون و پسآزمون به لحاظ میانگین نمرات خردهمقیاسهای تفکر انتقادی و تفکر انتقادی، قبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: شیوۀ مناسب تدریس و محتوای مناسب، از عوامل مهم تأثیرگذار بر رشد مهارتهای تفکر انتقادی است. ارائۀ درس تفسیر موضوعی قرآن کریم به شیوۀ نیازمحور، تأثیر معناداری بر افزایش مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دارد.
کلید واژگان
درس تفسیر موضوعی قرآن کریمروش تدریس نیازمحور
تفکر انتقادی
شماره نشریه
78تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکترای فلسفۀ تعلیم و تربیت. استادیار گروه معارف اسلامی و عمومی و مدرس دروس معارف، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر رفسنجاندکترای متون قرآنی. استادیار گروه معارف اسلامی و عمومی و مدرس دروس معارف، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر رفسنجان.
دکترای آمار. استادیار گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه ولی عصر رفسنجان.




