دانش آسیب دیده ما: درآمدی بر چالش کارآمدی علوم انسانی
(ندگان)پدیدآور
سلحشوری, احمدپاریاد, رحمان
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر ضمن تبیین مؤلفههای دانش و اطلاعات، چالش کارامدی در علوم انسانی را مورد واکاوی قرار داده است. پیشرفتهای روزافزون انسان در عصر مدرن، منیّت انسان مدرن را بر پایۀ باورهای اومانیستی و پسااومانیستی تا به حدی پیش برده که ساختار اجتماع و فرهنگ را حول باورهای مدرن و پستمدرن قرار داده است. با بروز روش تجربی و علمی، در معنای اصلی دانش تغییراتی رخ داد و دانش یک چارچوب علوم طبیعی و تجربی به خود گرفت و هر گونه حالت غایتگرایانه از آن برداشته شد و آموزۀ «دانش برای دانش» تغییر کرد، به طوری که ملاک تعیین دانش "کارآمدی" شد. روش: روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که علوم مهندسی و پایه، در مرکز توجه قرار دارند و علوم انسانی در حاشیهاند. به عبارت دیگر؛ دانش باید به توانایی منجر شود و گر نه، اطلاق «دانش» بر آن، اشتباه است. نتیجهگیری: در جوامعی که معیار «کاربردپذیری» بر قلمروی «دانش علمی» آن حاکمیت یافته، سؤال «آیا حقیقی است؟» به «چه فایدهای دارد؟» و «آیا کارامد است؟» تقلیل مییابد. لذا نظام آموزش عالی کشور باید دانشجویان را در همۀ ابعاد وجودی پرورش دهد. رشتهها ی علوم انسانی کمک میکنند که انسان، فرهنگ خود را درک و جایگاه خود را در جهان تعیین کند و نیروی تعقل را در جهت زندگی هوشمندانه اعتلا بخشد. به همین دلیل، مطالعات علوم انسانی باید اولویت داشته باشد.
کلید واژگان
کارآمدی دانشعلوم انسانی
مشروعیت دانش
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01



