رابطه سرمایه اجتماعی و کجروی در بین دانشآموزان دختر 12 تا 18 ساله شهر سنندج در سال تحصیلی 1394-1395
(ندگان)پدیدآور
ارشدی, پروانهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
دگرگونیهای پدید آمده در چند دهه اخیر به نحو چشم گیری بر شکلگیری و تشدید مشکلات اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان تأثیر گذاشته است. از جمله مشکلات ناشی از این تحولات میتوان به کجروی در میان دانشموزان دختر اشاره کرد. و با توجه به ارتباط بین آسیبهای اجتماعی و به خصوص کجروی با سرمایه اجتماعی هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی بین سرمایه اجتماعی و کجروی است.
روش: این مطالعه به روش پیمایش در بین 400 نفر از دانشآموزان دختر 18-12 ساله شهر سنندج به صورت نمونه-گیری چندمرحلهی انجام شد به این صورت که در شروع دبیرستانهای دخترانه به دو دسته تقسیم و سپس چند مدرسه راهنمایی و دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند و سرانجام از هر مدرسه و از هر پایه یک کلاس بهصورت تصادفی انتخاب شد. پس از جمعآوری دادهها، جهت آزمون فرضیهها از آزمونهای پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS اقدام شده است.
یافتهها: میانگین کجروی در بین دانشآموزان پاسخگو در حد متوسط به بالاست. و بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن(اعتماداجتماعی، مشارکت اجتماعی) با کجروی دانشآموزان از نظر آماری رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از آزمونهای آماری نشان دهنده این واقعیت است، سرمایه اجتماعی تاثیر زیادی بر کاهش کجروی دانشآموزان دختر دارد. بنابراین؛ هر چه مقدار متغیرهای (اعتماد و مشارکت) در نزد دانشآموزان تقویت شود، انتظار کاهش گرایش آنان به کجروی در جامعه تقویت میشود.
کلید واژگان
اعتماداجتماعیمشارکت اجتماعی
سرمایه اجتماعی
کجروی دانشاموزان دختر
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01




