بررسی و ارزیابی سیاستهای ترافیکی کوتاه مدت در بخش مرکزی شهرها (نمونه موردی: بخش مرکزی شهر سنندج
(ندگان)پدیدآور
صادقی, لقمانروحی, شیواعزیزیان, فاطمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از معضلهای موجود در شهرهای امروزی، استفاده بیرویه از انواع وسایل نقلیه موتوری به خصوص اتومبیلهای شخصی است که منجربه تراکم ترافیکی و عوارض جانبی آن شده است. این زمینه سیاستهای مختلفی مانند یکطرفه کردن خیابانها، طرح زوج و فرد، محدودیت عبور وسایل نقلیه شخصی و یا اولویت دهی به وسایل حمل و نقل عمومی و خودروهای پر سرنشین در سطح شهرها، مورد استفاده قرار گرفته است؛ شهر سنندج نیز از جمله شهرهایی است که سیاستهای از این قبیل در آن اعمال شده است. لذا در تحقیق حاضر که جزء تحقیقهای کاربردی میباشد، سعی گردید با روش توصیفی _ تحلیلی به ارزیابی سیاستهای اعمال شده فوق اقدام گردد. آمار و اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق برداشتهای میدانی، تهیه و جمعآوری پرسشنامه انجام پذیرفت، در تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزارهای GIS و EXCEL و مدل تحلیل دودویی برای تعیین اهمیت و وزن هریک از عوامل تاثیرگذاری در ارزیابی سیاستهای ترافیکی استفاده گردید، نتایج تحقیق نشان داد، اعمال سیاستهای ترافیکی به دنبال خود افزایش طول مسیر، مصرف انرژی و ... را به همراه داشته است. برای رفع مشکلهای فوق پیشنهاد گردید تا در آینده هر یک از سیاستهای ترافیکی قبل از اعمال، بر اساس گزینههای چندی که حاصل نتیجه پرسشنامه متخصصان است، ارزیابی گردد. علاوه بر آن استفاده از سیاستهای تکمیلی مانند مدیریت پارکینگ، قیمت گذاری پارکینگ و ... نیز به عنوان سیاستهای تکمیلی برای افزایش میزان کارآمدی سیاستهای ترافیکی کوتاه مدت پیشنهاد گردید.
کلید واژگان
ترافیکسایست ترافیکی
سنندج
بخش مرکزی شهر
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01




