بررسی میزان موفقیت بازارچه های مرزی در تحقق اهداف تعیین شده برای آنان
(ندگان)پدیدآور
احمدی, فریدوننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: بر حسب قوانین و مقررات صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران بازارچههای مرزی با اهداف مهمی چون ارتقای وضعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنین مناطق مرزی، افزایش اشتغال سالم و کاهش بیکاری، کاهش قاچاق کالا و ایجاد امنیت شکل گرفتهاند. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی میزان موفقیت بازارچههای مرزی در تحقق اهداف در نظر گرفته شده برای آنان انجام شده است.
مواد و روشها: جهت دستیابی به هدف فوق بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 500 نفر از فعالان و ساکنین مناطق مرزی و 50 نفر از پرسنل مرزبانی در سطح کشور به شیوه طبقهای تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده است. از منظر روش شناسی تحقیق حاضر بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی_ تحلیلی است. جهت تدوین مبانی نظری، پیشینه تحقیق از مطالعات کتابخانه ای و برای انجام بررسی های میدانی از ابزار پرسشنامه و بررسی اسناد و مدارک استفاده شده است. برای تعیین میزان موفقیت بازارچه های مرزی در تحقق اهداف استفاده شده از آزمون نسبت موفقیت ها بهره گرفته شد.
یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد بازارچه های مرزی در تحقق اهدافی چون ارتقای وضعیت اجتماعی و ایجاد و احساس امنیت در مناطق مرزی موفقیتی نسبتاً مناسب، در کاهش قاچاق کالا و ارتقای وضعیت اقتصادی ساکنین مناطق مرزی موفقیتی در حد متوسط و در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در مناطق مرزی عملکردی کمتر از حد انتظار داشته اند
کلید واژگان
بازارچه های مرزیوضعیت اقتصادی
وضعیت اجتماعی
اشتغال
امنیت
قاچاق کالا
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01




